Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sove- liggevognstogets konkurrence (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 5/11 2014, 13:14 (3463 dage siden) @ Nordexpress

Helt enig, Nordexpress. Et andet faktum er, at DB's indskrænkninger af sine nattogs-aktiviteter ikke kun omfatter nattogsforbindelserne til og fra Danmark, men også betyder bortfald af nattogsbetjeningen af Holland og bortfald af nattog mellem Paris (!) og Tyskland, ligesom alle nattog med biltransport bortfalder. Dette har selvfølgelig ikke noget med det - efter det oplyste - meget bedre kundeunderlag for rejser mellem København og det sydlige udland at gøre, men alligevel...

Det har andetsteds i tråden været antydet, at de mennesker, som i en af Europas største transportvirksomheder såvel som i DSB har stået for markedsføringen og driften af nattogene, ikke har været deres stilling voksen og at det er derfor, at der ikke har været "kunder i butikken". De pågældende jernbanefolk har angiveligt ikke haft den rette vilje og har ikke markedsført toget, som ethvert flyselskab ville have gjort det for at forbedre passagergrundlaget (flyselskaberne er altid gode at slå éns fjendebilleder oven i hovedet med). Argumentationen virker især overbevisende, når man ganske ser bort fra markedsforholdene, hvor der også er krig på kniven om flykunderne, og fra det faktum, at også flyselskaberne gennem de sidste mange årtier løbende har omlagt deres servicekoncepter og har lukket (og genåbnet) ruter, alt efter om der på et givet tidspunkt var økonomi i ruten. Næh, jernbaner er noget andet.

Når man ikke er gået efter de involverede personer i jernbaneselskaberne, som ellers er både professionelle og veluddannede (mange er ligefrem akademikere), har skytset været rettet mod de politikere, som ikke længere vil putte skattekroner i den dansk/tysk/tjekkisk/hollandsk/franske underskudsforretning, og man har gjort spørgsmålet til en rent dansk sag. Herregud; de 100 kr. i underskud pr. passager i Danmark kan vi da nok leve med, det er jo småpenge. Men hertil skal togenes dårlige økonomi og underskud i de øvrige lande så lægges, og så er det efterhånden mange penge, der bliver "bundet i halen" på fru Jensen og hendes families rejse til det sydlige udland.

Allerede i 1990'erne var udmedlingen fra EU, at fremtidens rejser i Europa skulle varetages af tog, når rejserne var på op til 5 timers varighed, mens flytrafikken skulle tage sig af langdistance-rejserne. Dette er miljømæssigt set en meget fornuftig politik, og det er da også den vej, det er gået lige siden; i mindre målestok også i Danmark, hvor åbningen af den faste forbindelse over Storebælt sammen med den generelle opgradering af togproduktet stort set har slået indenrigsflyvningen af pinden.

Men på maks. fem timer får man altså ikke meget søvn, så også derfor godnat CNL 473.

Med venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak