Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sove- liggevognstogets konkurrence (Generelt)

af Nattogsrejsende, 4/11 2014, 21:13 (3464 dage siden) @ BoergeOf61

Og her kunne man jo tage RZD som et passende eksempel.


Det kan diskuteres. Rusland har en anden historie, end fx. Tyskland og Danmark har.

Enig - men Tyskland og Danmark er også lande, hvor toget har været - og til dels stadig er - et meget vigtigt transportmiddel.

På trods af, at russiske Aeroflot tilbyder nogle af de billigste flybilletter på verdensplan, så har det stadig lykkedes RZD at skaffe kunder til deres sovevognstog til Frankrig, som er flere gange dyrere end CNL, og hvor man endda har investeret i nyt materiel.


Ruten er også en anelse længere. Prisen for Paris - Berlin starter ved kr. 1.453 for en plads i en tresengs kupé. Prisen er fundet i RZDs netbutik.

At ruten er noget længere skulle jo netop tale for, at det var sværere at opnå et tilstrækkeligt antal passagerer, da mange jo givetvis lægger meget vægt på den tid, rejsen tager.

Jeg er rystet over, at der på et jernbaneforum som dette kan sidde mennesker, der fnyser så meget over nattog, og omtaler det som noget, som kun forkalkede jernbaneromantikere interesserer sig for.


Jeg synes modsat, det er lidt sjovt, at så mange pludselig vil rejse med nattog, når de er nedlagt, og tænkte, det var bedre, om de mange demonstranter rejste med toget.

Hvordan ved du, at så mange "pludselig" ville rejse med nattoget. Det er da meget muligt - endda sandsynligt - at en ikke ubetydelig del af dem, der på nettet har argumenteret for bevarelse af nattoget og/eller var mødt op til demonstrationen, selv jævnligt benyttede nattoget.


Selv har jeg jo tid nok, og har ikke lyst til en overnatning i en lille kupé i et nattog. Så vidt jeg husker, kostede en enkeltkupé på 1. klasse nogenlunde det samme som et værelse på et firestjernet hotel i fx. Köln el. Bruxelles, så prisforskellen var prisen på en billet til dagtogene.

Til gengæld ville man skulle bruge en betydelig del af dagtimerne på transport i stedet. Det er desuden givet, at plads - som det er en begrænset mængde af ombord på et tog - er relativt dyrere end på et hotel.

Da jeg - blandt andet på grund af jeg er indstillet på, at der er begrænsede pladsforhold ombord på toget - har det fint nok med at dele kupe med en anden (mens jeg ville finde det lidt underligt at dele hotelværelse med en anden, jeg ikke rejste sammen med), ville jeg nok personligt sammenligne prisen på hotelværelset med en rejse med nattoget i double-kupe. Så ville regnestykket formentlig se anderledes ud.

Desuden kunne det hurtigt blive en meget lang tur, hvis man skulle længere end til f.eks. Køln, og derfor ville blive nødt til at indlægge en overnatning eller to undervejs.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak