Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sove- liggevognstogets konkurrence (Generelt)

af Nordexpress, 3/11 2014, 10:58 (3465 dage siden) @ Holger Sørensen

Lad mig lige smide to facts ind i tråden:

1) Det elendige produkt, sove- og liggevognstoget har udviklet sig til, siden det blev overtaget af DB Autozug fra CityNightLine, hvor man hverken sover eller oplever hotelservice

Produktet 2014

2) Udover jernbaneromantikere har en stor del af CNL-togets passagerer bestået af tyske indenrigsrejsende - helst så billigt som muligt - f.eks. i relationerne (Flensburg)/Hamburg - Mannheim/Karlsruhe vv. på Basel-linjen, eller Hamburg-Dresden vv. på Prag-linjen.

Dette segment har efter frigivelse af fjernbustrafikken i Tyskland en eksplosion af billige busforbindelser til rådighed - og de benyttes i et uventet stort antal.

Business casen synes at se sådan ud:

1. Der skulle nyinvesteres i nyt materiel
2. Service i toget var bortrationaliseret - hotelproduktet forsvundet
3. Store lønomkostninger til rangering
4. Store dele af passagersegmentet er skiftet til andre transportformer, fly og bus.

Jernbaneromantikere kan man anbefale i stedet for 18.47 fra København at tage 17.44 til Hamburg, en dejlig overnatning på vandrehjem i Hamburg og en dejlig ICE tur gennem Tyskland næste morgen. (Eller som Børge har skrevet benytte de sove-liggevongstog fra Hamburg, der fortsætter, f.eks. ÖBB's.)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak