Sove- liggevognstogets konkurrence (Generelt)
Lad mig lige smide to facts ind i tråden:
1) Det elendige produkt, sove- og liggevognstoget har udviklet sig til, siden det blev overtaget af DB Autozug fra CityNightLine, hvor man hverken sover eller oplever hotelservice
2) Udover jernbaneromantikere har en stor del af CNL-togets passagerer bestået af tyske indenrigsrejsende - helst så billigt som muligt - f.eks. i relationerne (Flensburg)/Hamburg - Mannheim/Karlsruhe vv. på Basel-linjen, eller Hamburg-Dresden vv. på Prag-linjen.
Dette segment har efter frigivelse af fjernbustrafikken i Tyskland en eksplosion af billige busforbindelser til rådighed - og de benyttes i et uventet stort antal.
Business casen synes at se sådan ud:
1. Der skulle nyinvesteres i nyt materiel
2. Service i toget var bortrationaliseret - hotelproduktet forsvundet
3. Store lønomkostninger til rangering
4. Store dele af passagersegmentet er skiftet til andre transportformer, fly og bus.
Jernbaneromantikere kan man anbefale i stedet for 18.47 fra København at tage 17.44 til Hamburg, en dejlig overnatning på vandrehjem i Hamburg og en dejlig ICE tur gennem Tyskland næste morgen. (Eller som Børge har skrevet benytte de sove-liggevongstog fra Hamburg, der fortsætter, f.eks. ÖBB's.)