Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hver femte tager bussen fra Aarhus til København (Trafikpolitik)

af Scharfenberg, 9/7 2018, 08:28 (2126 dage siden) @ UTJ

Jeg tror du skal vende problemstillingen om og betragte det som et problem for DSB og jernbanen i Danmark. Man kan vælge at ignorere buskonkurrencen og italesætte den som inferiør, men tallene tyder på andet.

Men hvem siger, at DSB ikke tager konkurrencen fra busser alvorligt?

Af DSB's årsrapport 2017 side 5 fremgår bl.a.:

"For året har der været et fald på 2 procent i antal rejser i forhold til sidste år. Faldet er primært
drevet af et fald i antal rejser i S-tog" [pga. omfattende sporarbejder på den centrale del af S-banen]. Fjern- & Regionaltog har haft 75,9 mio. rejser i 2017, hvilket er 0,5 mio. flere rejser end i
2016, og er drevet af flere rejser i Øst."

"Skærpet konkurrencesituation på rejser over Storebælt har bevirket, at antal passagerer i
Fjern- & Regionaltog ikke er vokset i det forventede omfang. Det er især biltrafikken, der vokser,"

Med andre ord har man standset faldet i øst-vesttrafikken, og det mener jeg primært kan begrundes i det øgede salg af Orange-billetter. At togene så ikke har haft større vækst skyldes primært sporarbejder, og at der ikke er flere tog at sætte ind.

Det er er for eksempel et klart problem at jeg i mit hurtige prisopslag kan se at DSB er dyrest. Du kan derefter forklare at jeg ved at købe nogle dage i forvejen kan finde mere konkurrencedygtige priser. Hvis jeg ikke i dette tilfælde bare var en mystery shopper, ville jeg allerede nu have købt min busbillet og aldrig nået til DSB's ikke særligt synlige tilbud.

Hvis folk kun køber billet få dage før afgang, så ja. Men nu er der mange, der fortsat gerne vil spare en skilling OG rejse med tog. Og de køber minimum en uge før, de skal rejse.

Fjernbusserne er de forrige 2-3 år nævnt i årsrapporten, men når DSB i årsrapporten hæfter sig ved privatbilismen skyldes det, at bilerne sidder tungt på to tredjedele af markedet og er det segment, der har øget markedsandelen mest.

Det kunne være interessant at se, hvem busserne egentlig tager kunder fra. GoMore? De konkurrerer
jo i høj grad også på pris og knap så meget på rejsetid. Indenrigsfly? Så vidt jeg ved vækster de ikke pt., hvilket har fået regeringen til at sænke afgifter for indenrigsflyvning. Men effekten er endnu ukendt. Det kan også være, at fjernbusserne rent faktisk tager kunder fra prisfølsomme privatbilister, der bare gerne vil slippe rattet og slappe af fx på færgen.

Jydepotten/Jyllandskomposten har de senere år brugt følgende videnskabelige tilgang: Når vi spørger nogle af de, der tager bussen, siger de, at de har fravalgt toget (ofte fordi "det er for dyrt"). Ergo tager fjernbusserne kunder fra fjernbusserne. Men jeg vil som sagt gerne se, hvor fjernbussernes kunder egentlig kommer fra.

Man kan jo også diskutere, om toget rent faktisk skal konkurrere med fjernbusserne på pris. Om få år kan man med tog køre mellem Aarhus/Esbjerg og Kbh. på omkring 2 ½ time. Toget er derfor et andet produkt, som busserne først kan konkurrere med på tid, den dag der kommer højhastighedsbusser med 200 km/t og med egen busbane på motorvejen.

Alt dette er lettere at diskutere over en kop kaffe end i et offentligt diskussionsforum, hvor argumenter let bliver til kasteskyts. Tager gerne forbi Taastrup ;-)

Du er altid velkommen :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1453
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak