Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/8 2019, 13:21 (1730 dage siden) @ Poul Brandt

Lasse, vil du uddybe det lidt.

Det vil jeg jo normalt gerne, men man skal træde varsomt her, og netop "kulturen" i jernbanen har sendt mig til flere "holdningskorrigerende samtaler" på afsides liggende cafeer gennem årene, og det gider jeg ikke rigtig længere.

Så lad mig nøjes med dette:
Infrastrukturen der måske er klar i 2030 vil primært være en 1:1 løsning på infrastrukturen fra 2006 tilsat nogle "billigst mulige tiltag", og fratrukket alt man har kunne spare væk siden da. Togene der skal køre på infrastrukturen baserer sig primært på 2013-2015 kendskab og anskaffes inden ejerne har diskuteret en strategi for statens togselskab efter 2024 - herunder om man egentlig skal have et statsligt togselskab i det hele taget. De nuværende kontraktuelle krav til infrastrukturforvalter og togselskab er ikke kendetegnet ved krav om vækst eller markedsvilkår og derfor vil jernbanen i 2030 heller ikke være det. Den vil ikke engang være moderne. Måske ikke 30-40 år ældre end "moderne" som den er nu, men mindst 15-20 år.

Dertil er jeg ganske fast overbevist om, at der vil komme andre (kommercielle og større) aktører på banen, og det er hverken infrastrukturforvalter, togselskab eller ejere forberedt på - endsige investerer efter det.

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak