Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 11/9 2019, 10:53 (1651 dage siden) @ Pyloriis

Så hurtigt går det nok ikke.
Men ja - det er formentlig den fremtid vi vil opleve om 20-30 år.
Bor man på landet tilkalder man en selvkørende bil og køres til station indenfor 10 km hvis det giver mening (=længere rejser).
Eller man ejer selv en selvkørende bil og benytter denne til småture (indkøb / sport etc.) eller familieture såvel i lokalområdet som i resten af landet.
Om vi vil se bilture rundt i HELE Europa - næppe med mindre distance / opladning / batteriskift bliver markant bedre end tilfældet er foreløbigt.
Her kan toget måske komme ind til billedet. Så tog rundt i Europa og selvkørende bil på destinationen eller fly ved ture syd for Alperne.

Så klart de ikke så benyttede "småbaner" / togstrækninger vil være under pres primært fordi de er dyre at servicere og holde kørende.

Men selv med selvkørende biler vil der være stort set de samme udfordringer som nu med pendlere til de større byer. Her - tror jeg - at toget kan spille en stor rolle hvis man er ude og planlægge ud fra denne strategi. Altså flere spor, hyppige afgange, komfortable tog etc. På slutdestinationen i de større byer vil man så kunne tage selvkørende biler til arbejde / sygehus / uddannelsessted.

.
Pyloriis

Jeg hører meget gerne din mening. Men jeg synes du skal se foredraget før du kommenterer.
Kom igen i denne tråd, når du ved hvad du skriver om i forhold til foredraget. Ellers vil jeg venligst bede dig om at oprette en anden tråd.

med kærlig hilsen
Poul


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederDSB F651Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak