BRT-busser i stedet for tog? (Trafikpolitik)

af Pyloriis, torsdag 13. februar, 2020, 11:50 (5 dage siden) @ hummel_62

enig det vil de 3 mill være bedre brugt på.
At pille spor op, gøre det bredere, tænker en bus kan vel ikke kører på 1440 mm
autoværn, hvis den kommer til at køre på en bane dæmning.

At S, vil nedlægge jernbaner havde jeg ikke set kommer, men TM siger jo også at mere jernbane i Jylland...

finder det er en syg ide, og bare spiller tiden istedet for at komme igang. Så lav forf... en plan incl økonomi, så jernbaner altid har en hvis kvalitet. 20 års plan :-)

Hvor mange penge skal samfundet så dennegang bruge på Østbanen?

Tilbage i perioden 1981 til 1987 fik Østbanen udskiftet skinner og renoveret underlag for tilsammen knapt 95 mio. Kr.

Så disse har holdt i under 40 år.

Måske fordi man valgte at indkøbe nye tog i 2003-2005 som var for tunge i forhold til dimensionerne på de lagte skinner. Lint-togsæt som da kostede ca 20 mio. Kr stykket.

Ydermere fik de forskellige privatbaner inkl. Østbanen eftergivet de rente- & afdragsfrie lån som staten havde ydet frem til 1984. Ialt 641 mio. Kr. Ikke alle disse penge havde dog med Østbanen at gøre.

Men samlet set har den strækninger været dyr at holde igang.

At hælde 650 mio kr. alene til nye skinnet, dernæst signalsystem og nyt udstyr i de enkelte tog plus om 10-15 år nye tog, koster samlet set vel omkring 1 mia. Kr.

For 1 mio rejsende pr år eller 2.5 - 3.000 daglig rejsende?

Synes faktisk det er fair man undersøger om der findes et alternativt.

Men ellers er vi enige om at drift af jernbane er blevet for bureaukratisk og ender med at slå jernbanedriften ihjel pånær få hovedstrækninger.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen