BRT-busser i stedet for tog? (Trafikpolitik)

af mikedk2100, København Ø, torsdag 13. februar, 2020, 12:26 (45 dage siden) @ Pyloriis

Signalsystem?


Skal togene på Østbanen ikke have udstyr til det nye signalsystem hvis de skal køre til Roskilde?
Og nuværende signalsystem stammer fra årene op til 2004.
Holder næppe 40 år til!

Jo togene skal have installeret nyt signalsystem for at de kan køre mellem Køge og Roskilde fra årsskiftet.

Men hvis nu man beslutter sig for at indsætte busser i stedet for tog på Østbanen, hvad tænker du så man skal gøre ved Køge-Roskilde?

Skal man opretholde togdrift med dieseltog på denne korte strækning? Skal man investere i batteritog til denne korte strækning? Skal man nedlægge Køge-Roskilde samtidig med Østbanen og indsætte busser indtil man har jaget alle over i en bil?

Strækningen Køge-Roskilde har næppe så mange passagerer, at det kan betale sig med hverken diesel- eller batteritog, hvis man nedlægger Østbanen.

Og er det så ikke også spild af penge, for man har jo brugt mange, mange millioner på at lege med nyt signalsystem på denne strækning - samtidig med, at man formentlig har jaget passagerer over i bilen pga den ringe pålidelighed under legefasen. Det vil så være delvis spildte penge (for man kan vel bruge erfaringen), hvis jernbanen også her skal nedlægges.

Så du, transportministeriet og regionen skal tænke på, at hvis man nedlægger Østbanen, så har man også dødsdømt Køge-Roskilde.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
... og så kommer toget, Trine
... og så kommer toget, Trine
Dette hæfte på 48 sider udkom i 1972 på Signalpostens forlag. Undertitlen er ´en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved´ og er baseret på dagbogsnotater fra Stationsforstander S. S. Nielsen, Sønderborg. Hæftet er i pdf-format og fylder 16 Mb.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen