Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

BRT-busser i stedet for tog? (Trafikpolitik)

af mikedk2100, 14/2 2020, 11:50 (1533 dage siden) @ Pyloriis

Et djævlens advokatspørgsmål! Ønsker vi som samfund længere at folk bosætter sig i de mindre byer og ude på landet?
Udviklingen mange steder i Udkantsdanmark er vel at befolkningen her bare bliver ældre og ældre og de bidrager i mindre og mindre grad til samfundet.
For at undgå diverse bemærkninger fra ihærdige debattører - jeg har INGEN mening eller holdning til dette - bor selv på landet og hører til den ældre generation. Men det er dyrt at have sådan en som undertegnet boende ude på landet eller i mindre bysamfund.

Det er nu min opfattelse, at det er "unge" og børnefamilier, der er flyttet til - ganske givet fordi der har været lovning på hurtig togforbindelse til hovedstadsområdet. Det er man jo så ved at ødelægge ved at skabe usikkerhed om toget og enorm forsinkelse på højhastighedsbanen.

Så kan man jo også bagefter komme og sige, at Østsjælland også er blevet udkantsdanmark, for der bor kun gamle folk, der koster det hvide ud af øjnene, når de skal køres til læge og supersygehuset i Køge (hvor man i øjeblikket jo kører folk til Slagelse!!).

De ældre flytter jo ikke - og de yngre gider ikke flytte dertil. Det bliver meget dyrere end de 600 mio kroner man vil spare på jernbanen at lave et nyt udkantsdanmark, som ingen under 50 gider flytte til.

Så det korte svar for mit vedkommende, som bor i København, er: JA! Men jeg ønsker også at skabe muligheder for, at de yngre gider flytte derud eller blive boende. Blandt andet ved god kollektiv transport som toget.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak