Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30 (Generelt)

af Rail, 10/4 2021, 22:35 (1203 dage siden) @ steenth

Hvorhenne står, at de kun kan køre på dansk strøm?


Det står i udbudsmaterialet. Man vurderede for nogle år siden at multisystem-togsæt ville blive for dyre, hvilket betød at Vectron lokomotiverne blev indkøbt som multisystem-lokomotiver og derefter blev der købt personvogne til den internationale trafik.


Det var ikke prisen der blev afgørende men at man ville have et "rent" standard produkt.

Tog til de 2 strømsystemer relativ let at håndtere.. Efter min mening burde man gå efter at de kunne køre til Flensborg, så man kunne få nogle bedre forbindelser til Hamborg. Og min fornærmelse der er nok til trafik til Flensborg alene.


IC4 spøgelset har ligget tungt henover beslutningsprocessen - glem nu ikke det.

Nu er udstyr, som kan klare 2 strømsystemer hyldevare... og ret simpel - den vil være let at argumentere for.

Det øger stadig kompleksiteten med 2 strømsystemer, 2 signalsystemer, 2 godkendelser osv.
Ikke fordi jeg ikke også gerne ville have haft at (en del af) flåden kunne køre til tyskland ligesom IC3. Jeg prøver bare at fortælle hvad der var grunden.

Jeg synes at de kommende betjening af Flensborg fra den danske sider ikke specielt godt. Og det nuværende tog til Hamborg kører uden om. Jeg håber de også lægger vejen omkring Flensborg med Talgo-toget.

Tror ikke du skal forvente at København - Hamborg bliver lagt via Flensborg lige med det første.

Men ja fremtiden (om 8-10 år) for betjeningen er usikker og kræver enten nyt materiel eller ændring af infrastrukturen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok
DSB MF631

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak