Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30 (Generelt)

af andersj, Aalborg, 11/4 2021, 11:27 (1104 dage siden) @ Svend

Det vil stadig være en hyldevarer selvom man ændre lidt i konfigurationen... Det burde være en pulje af de togsæt, som kunne kører over grænsen for få en sammenhængende togforbindelser. Det vil være en variant, som relativ let burde kunne godkendes i både Danmark og Tyskland. En forudsætning kunne være at man udnytter at der kommer ETCS L1 LS syd for grænsen.

Indeholder udbuddet en variant, som skal kører i udlandet?
Hvis ikke, så glem alt det snak.
Skulle DSB og leverandøren i vildskab finde på at lave en sådan variant, så kunne de øvrige leverandører, som har afleveret "best and final offer" indlede en klagesag, hvor de sandsynligvis får medhold (læs: DSB får ikke en udlandsvariant uden et nyt udbud).


Igen: Det politiske system er ikke interesseret i - ønsker ikke - at danske operatører, DSB eller hvem ellers måtte blive, kører hverken til Malmö eller Flensburg. Svenskerne kommer til at stå for trafikken over Øresundsbroen og tyskerne - Deutsche Bahn - for lokaltrafikken mellem Flensburg og Tinglev.
På den måde kan Sønderborg få timedrift (og måske samtidig hastighedsopgraderinger over dele af strækningen mellem Tinglev og Sønderborg) og de politikere der er valgt i området, vil kunne sætte en fjer i hatten :-)

DSB har kontrakt med NAH.SH frem til ultimo 2027 på kørslen mellem Padborg og Flensborg. NAH.SH er trafikkøberen i Schleswig-Holstein. Hvem der skal køre de grænseoverskridende tog afhænger af hvilket togsystem der forlænges. RE7 Hamburg-Flensburg køres af DB Regio Nord mens RE72 Kiel-Flensburg overgår til amerikanske RDC AUTOZUG Sylt GmbH i december 2023.

Som det også fremgår af infrastrukturudspillet skal den fremtidige betjening over grænsen aftales mellem den danske trafikkøber - Transportministeriet og den tyske - NAH.SH. Ambitionerne omkring grænsetrafikken plejer at være noget større i det tyske end i det danske, hvilket bl.a. ses ved Niebüll-Tønder hvor tyskerne gerne vil betale for en højere frekvens (timedrift) med Arriva, mens Transportministeriet nægter at betale sin del.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak