Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30 (Generelt)

af esni, Frederikssund, 13/4 2021, 12:30 (1109 dage siden) @ steenth

Hvorhenne står, at de kun kan køre på dansk strøm?


Det står i udbudsmaterialet. Man vurderede for nogle år siden at multisystem-togsæt ville blive for dyre, hvilket betød at Vectron lokomotiverne blev indkøbt som multisystem-lokomotiver og derefter blev der købt personvogne til den internationale trafik.


Det var ikke prisen der blev afgørende men at man ville have et "rent" standard produkt.

Tog til de 2 strømsystemer relativ let at håndtere.. Efter min mening burde man gå efter at de kunne køre til Flensborg, så man kunne få nogle bedre forbindelser til Hamborg. Og min fornærmelse der er nok til trafik til Flensborg alene.


IC4 spøgelset har ligget tungt henover beslutningsprocessen - glem nu ikke det.

Nu er udstyr, som kan klare 2 strømsystemer hyldevare... og ret simpel - den vil være let at argumentere for. Jeg synes at de kommende betjening af Flensborg fra den danske sider ikke specielt godt. Og det nuværende tog til Hamborg kører uden om. Jeg håber de også lægger vejen omkring Flensborg med Talgo-toget.

Jeg tror at DSB har fået et alvorligt vink med en vognstang om de tog skulle være så simple som muligt, selvom det så ville bryde med ønsket om Flensborg som en del af det danske IC net.

El/Batterihybrid burde til gengæld have været med, men det blev bare mainstream for sent.

Alt i alt så blev 'Fremtidens Togsæt' desværre også denne gang 'Fortidens Togsæt' på nogle punkter.

Men 25kV/50 Hz tog kunne måske køre med ca 50 % effekt under 15 kV 16.7 Hz ? (Begrænsningen skyldes øgede transformatortab ved den lavere frekvens)
Hvis så Padborg - Flensborg fik ETCS L1 LS tidligt, så kunne det gøres på den måde - hvis man ville og fik OK fra politikerne

--
Eskild


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak