HFHJ Kuhlmann - bevaring

af UTJ, 2/9 2014, 11:45 (3526 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvilke(n) vogn(e) havde dette tilnavn?

Dette er så rigeligt besvaret i tråden, men

Hvordan med bevaring for eftertiden?

er der desværre ikke skrevet så meget om og det er vel fordi ingen af dem er bevaret?
B32 ville ellers være fin efter HFHJ M8, :-D
Er der ved at være et hul i bevaringen af vognmateriel fra 1930'erne til 1970'erne (MY-veterantog i Hundested har jo materialet til en IC stamme med styrevogn).

Generelt er Jernbanemuseets samling fint dækkende for vogne fra denne periode (DSB). Men det er korrekt at den lokale klub ikke rigtig forstod at en stor vogn med salon i den ene ende ville have været et scoop - også i slut 1970'erne. I stedet gik ressourcerne til rekonstruktion af KSB-vognene mv. som nok er sjove, men ikke indeholder meget originalt. B 55 stod til omkring 1971 i Kagerup, B 54 i Ørby og B 52 kørte til 1971 og endte i 1972 på sidesporet på Borupgård som NM's billede viser.

Man kan sagtens mene at det ville have været uoverkommeligt med så stor en vogn, men sagen var vel at det i bund og grund ville have drejet sig om at holde den kørende. Omkring 1971 røg der i øvrigt også andre sjove køretøjer, fx de sidste to dobbeltrettede triangelmotorvogne på GDS med tilhørende bivogne (C 37 og 38), hvoraf den ene af bivognene faktisk blev benyttet i veterantog i en del tid og så alligevel skrottet (den var for moderne og med lædersæder!).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak