HFHJ Kuhlmann

af esni, Frederikssund, 2/9 2014, 20:13 (3525 dage siden) @ UTJ

Mange tak for et fyldigt svar


Vognene var især efter krigen meget benyttet i de gennemgående tog til København når HFHJ stillede vogne. Der var dog ikke 1. kl. på Nordbanen før omkring 1958 (?), så egentlig var 1. kl. afdelingerne kun til 'besvær' i det omfang de blev anvendt i togene på Nordbanen til København for ca. 1958.

Hvornår begyndte de gennemgående vogne København - Hundested at køre?


Vogntypen var formentlig skitseret af Kuhlmann selv (kvalificeret gæt) og salonerne ganske sikkert inspireret af de samtidige svenske stålvogne. Görlitz-bogierne er således nok også kommet til HFHJ via sverige, da alle de nye svenske stålvogne fra 1929 havde disse bogier. Jeg mener egentlig at man kan ane at der er visse svenske træk på bogierne som var anbragt under B 52, der afviger en smule fra de samtidige tyske.

Alle tre vogne var i brug op i 1960'erne. B 54 og 55 blev udrangeret først og den sidste (52) var vist i brug til 1971.

I 1968 forsvandt de gennemgående vogne. Var det dengang B54 og B55 blev udrangeret?
Bestod toget med de gennemgående vogne kun af HFHJ materiel?

Du har ganske ret i at disse tre vogne ikke er velbeskrevet nogen steder. Og det er synd, da de jo var ganske fremsynede på mange måder.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak