HFHJ Kuhlmann

af UTJ, 2/9 2014, 19:51 (3525 dage siden) @ esni

- Hvad brugte banen disse vogne til?
- Hvordan modtog publikum vognene?
- Hvorlænge var de i brug til det oprindelige formål?
- Var de 2 sidste, som vist var bygget under krigen, også med liste-beklædning?

Et forsøg:

B 52 blev i første omgang brugt mellem Hillerød og Hundested. Jeg er sikker på at Kuhnmann var meget bevidst om at banen skulle stille med moderne vogne, men også at økonomien begrænsede anskaffelserne.

B 54 og 55 var også træbeklædte, men med fyrrelister. B 55 var brunmalet til det sidste og B 54 blev omkring 1958/60 malet creme/rød med blå fartstribe. B 52 var lakeret til 1964 hvor den også blev malet tofarvet.

Vognene var især efter krigen meget benyttet i de gennemgående tog til København når HFHJ stillede vogne. Der var dog ikke 1. kl. på Nordbanen før omkring 1958 (?), så egentlig var 1. kl. afdelingerne kun til 'besvær' i det omfang de blev anvendt i togene på Nordbanen til København for ca. 1958.

Vogntypen var formentlig skitseret af Kuhlmann selv (kvalificeret gæt) og salonerne ganske sikkert inspireret af de samtidige svenske stålvogne. Görlitz-bogierne er således nok også kommet til HFHJ via sverige, da alle de nye svenske stålvogne fra 1929 havde disse bogier. Jeg mener egentlig at man kan ane at der er visse svenske træk på bogierne som var anbragt under B 52, der afviger en smule fra de samtidige tyske.

Alle tre vogne var i brug op i 1960'erne. B 54 og 55 blev udrangeret først og den sidste (52) var vist i brug til 1971.

Du har ganske ret i at disse tre vogne ikke er velbeskrevet nogen steder. Og det er synd, da de jo var ganske fremsynede på mange måder.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak