Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vil DSB s timeplan smuldre nu - signalsystem (Generelt)

af steenth, 24/7 2015, 16:08 (3202 dage siden) @ BoergeOf61

Nej. Det nye signalsystem er ikke afhængig af elektrificering. Den primære begrundelse for det nye signalsystem var, at det gamle signalsystem var forældet og nedslidt med en voksende fejlrate og udfordringer med fejlretning til følge. Jeg har forstået, et nyt signalsystem er en forudsætning for, det danske jernbanenet fortsat kan bruges til togdrift. En afledet effekt påstås at være færre forsinkelser.

En andet formål med signalprojektet at kommer op til en ny teknisk generation af sikringsanlæg, hvor de gamle relæanlæg er noget som man ikke bør forsætte med, men som gjort af nød (fx Ringsted og Holbæk som har fået 1972-anlæg). Og for at billiggøre det skal man købe stor ind enten for at de kan betale sig at tilpasse til de nuværende danske signalsystem eller skifte alt ud, hvor man radikalt skifter til ERTMS (de første meget løse tanker var at bruge det tyske Ks-system.)

Men når der er gået 25-30 år, når de nye anlæg er blevet opgraderet et par gange, skal man igen udskrifte alle anlæg. Og de nuværende GSM-R radioer skal også snart have en afløser, da mobilindustrien gerne vil opgradere nyere teknologi til fx 4G. Nogle bud jeg har set det skal ske inden for 10-15 år... (det er under diskussion men intet besluttet)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak