R-maskiner med P-maskine kedler?

af Filip Gram, 15/10 2012, 23:54 (4223 dage siden) @ Steffen Dresler

For Filip kom jeg i tanker om, at det MÅ (bandeord) da stå i 946´s Reparationsbog. Da museet IKKE har den, MÅ den altså være i enten Rd eller Ro. Det samme gør sig gældende for 963.
Normalt vil der oppe i øverste højre hjørne stå anført på reparationssiderne, hvilken kedel nr. der er ilagt lokomotivet samt også en dato. Yderligere KAN der under hvad gennemført stå anført, at der f. eks. er ændret i antal af overhederrør?
Hvis du får tid, er reparationsbogen faktisk et rigtigt godt stykke værksøj at blive klog på når man ønsker at se tilbage.

Hej Steffen

SÅ (!) har jeg været i reparationsbøgerne og du tillægger dem mere nytte end jeg gør: Jeg elsker når man skriver "alle" på pladsen for antal rør skiftet. Nå, det var ikke tilfældet i de to bøger jeg kiggede i i dag, nemlig 963 og 946, så her er lidt fakta:

946: Egen kedel med 24 røgrør til '38, hvor den får ny fyrkasse (og rørvæg) med 28 røgrør. I '49 får den ilagt kedel nr 1939 og får derved igen 24 røgrør. I 52 får den så kedel nr. 2954 stadig med 24 røgrør. Hun har altså kun haft 28 røgrør fra '38 til '49.

963: Egen kedel med 28 røgrør til '56, hvor kedel nr 2954 bliver ilagt. Den har 28 røgrør. Siden optræder der kun en optegnelse, nemlig udbedringen af et afbrændt leje på trucken i '68. Herefter er notaterne fra DSB Damp og første optegnelse er i '84, hvor den angives til 24 røgrør. Et eller andet sted mellem '56 og '84 (nok nærmere '56 end '84! :-) ) har den altså fået ny fyrkasse og rørvæg, men der står intet...

Der har altså været blandet noget rundt på fyrkasserne med 24 og 28 store huller, og så meget desto mindre er det mærkeligt at LON ikke indeholder en tegning af overhederelementerne til 24 rørs-versionen.

Så blev der kastet lys over endnu lidt teknisk historie (og måske taget et par noter til et senere genoptryk at R,H og S-bogen ;-) ). Elementerne er opmålt og en tegning fremstillet, så jeg vil begive mig ud i nye hovedbrud! :-D

Venlig hilsen
Filip


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak