Et værksted med en pressostat

af Oversmeden, 15/3 2017, 09:25 (2599 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej alle,

Da der af flere er blevet udtrykt ønske om en ny svær identifikationsopgave, vover jeg pelsen, denne gang med en stribe fotos fra 1939 fra et uidentificeret DSB-værksted, formentlig noget med motormateriel. Lokalerne ser ikke ud til at være specielt nyindrettede og de udvendige omgivelser er stort set ikke vist. Dog ses på foto 1 gennem et vindue (tv. for kasketten) førerrumsdelen på en stafferet MO-vogn med nedrullet sidevindue, ligesom en murbue ses gennem det andet vindue. Billedernes fotonumre, der endenfor er gengivet i rækkefølge, indikerer, at der må være tale om samme sted på alle syv fotos. Og nej: det er IKKE Nørresundby! Omkringliggende fotos viser køreplaner, Vestre billetkontor på Kh samt udstilling i Forum.

Bedste bud på en decideret motorremise: Helgoland.
Det stemmer så nogenlunde med at stedet har været i brug i nogle år (og værksteder bliver altså hurtigt snaskede).


[image]
Foto 1 ovenfor

Dette ligner afprøvningsapparat til noget trykluftudstyr (flangen med 3 firkanter er hovedmistænkt).
Jeg ved ikke nøjagtigt hvad "dimsen" bruges til, men det kunne være de små "tingester" til venstre.
Disse minder uhyggeligt om de små bremsecylindre, som sad ved hvert hjul på 3-vogns lyntogene (blev senere ombygget a la MB).
Manometer skalen syntes at bekræfte teorien om trykluftudstyr (12 bar), da du ofte har noget med 5-10 bar - lidt efter hvor i luftsystemet du er.

[image]
Foto 2 ovenfor

Varmtvandsbeholder med pumpe. Ellers ikke rigtig noget bud.

[image]
Foto 3 ovenfor

Minder om et værksted til afprøvning af elektriske sager. Umiddelbart ses to anlæg (et lille fast og et større mobilt) til spændingsomformning. Altså, en elmotor med en spænding/frekvens trækker en generator, som levere "noget andet". Da Lyntog, Mo mm. havde nogle sære spændinger (65V DC styrespænding om jeg husker ret), så kan du altså ikke bare bruge lysnettet.

[image]
Foto 4 ovenfor

Dette ligner noget smøreolieudlevering/filtrering. Dieselolien fik toget udenfor remisen, men dieselmotoren skal også have lidt smøreolie.
Hvordan det har virket - aner det ikke.
Et bud kunne være at gammel olie er hældt ned i den rektangulære beholder til højre og cirkuleret rundt en tid. Herefter aftappet på dunke og hældt på motorne igen.

[image]
Foto 5 ovenfor

Bremsesandsudlevering.....

[image]
Foto 6 ovenfor

Helt til højre ses hvad jeg mener er at trykprøveapparat til brændoliedyser for dieselmotorer. Den tragtformede ting helt inde i hjørnet ved reolen vil indeholde dieselolien og der stikker et håndtag ud. Håndtaget bruges til at skabe trykket, som aflæses på manometrene. Selve reolen syntes at indeholde en bunke brændoliedyser. Men hvorfor apparatet har 2 manometer; den kan jeg ikke svare på - det er ikke en model jeg har set.
Den aflange "ting" i stativet syntes at være en elektrisk boremaskine (det ligner en spændepatron lige over skydelæren på bordet). Meget god til at pudse dyser mm.
Har vidst været gengivet i en af BaneBøgers utallige lyntogsbøger.

[image]
Foto 7 ovenfor

Den under mig sq. Dels ligner det et rense rum (gutten til venstre), dels ligner "dimserne" til højre belastningsmodstande.
At have belastningsmodstande giver god mening for så kan dieselmotorer og dynamoer jo prøves mens toget står stille. Meget anvendeligt ved justering efter større eftersyn eller ved fejlfinding. Jeg kan ikke huske spændingerne for dynamoerne, men 500-700 volt DC ville ikke overraske. Det skal man holde gulerødderne fra....så nok meget klogt med et advarselsskilt. Dog må der være blevet noget varmt i rummet når 200-250 hk "fyrres af" i de modstande.....

God fornøjelse! :-D


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak