Et værksted med en pressostat

af Oversmeden, 16/3 2017, 06:48 (2598 dage siden) @ Thorbjørn

Ved nærmere eftersyn kan jeg også se at den mobile omformer på den ene side har 3 sikringer, den anden 2 - det peger på AC (3 faser) til DC uden forhåndsbestemt polaritet


Omformeren er drevet af en jævnstrømsmotor. Igangsætteren til denne er den firkantede kasse med et håndtag på forsiden. Så jeg tror at de 3 faser er udgange.

Det kan bestemt ikke afvises.
Lidt forhistorie.
Når lyntogene blev ført over med færge de første år, så blev motorerne holdt i gang (måske ikke alle, men mindst en).
Styrekarlene på færgerne var ikke så vilde med larmen og efter at en bil var snasket til med olie i 1938 gik DSB i gang med at finde en løsning.
Dette blev at lyntogene skulle spændingsforsynes under overfarten.
Maskinafdelingen indkøbte 32 100 A ladedåser og indbyggede dem i skørtet bag en aftagelig lem.
Spændingen var 65 V DC.
Effekten skulle bruges til holde køkkenet kørende (der var køleskab med elektrisk drevet kompressor mm).
I sommeren 1939 var arbejdet færdigt.
Derfor kan det mobile anlæg have været værkstedets udgave til spændingsforsyning af togene uden at motorerne kørte.

At princippet ved effekt fra færgen så blev brugt senere (også Mk-Fk om end DSB havde glemt alt om det stik i starten) for eftertiden er jo meget sjovt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak