Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Økonomi for spisevogn (Generelt)

af andersj, Aalborg, 12/11 2018, 22:14 (1992 dage siden) @ mpp

Det handler vel om at man kun vil have et lyntog uden stop HT–Odense i timen. I Odense er der forbindelse til Esbjergtoget, så Esbjergenserne får glæde af at køre uden stop Odense–København mens Odense–HT så får glæde af to IC-tog i timen. Jeg har altid tænkt at grunden til at Sønderborg kører med lyntoget og ikke Esbjergtoget er et lokalt ønske om ikke at skulle skifte tog, men jeg kan tage fejl – hvis jeg gør så sig endelig til.

Frem til og med K15 kørte IC togene til Sønderborg og Flensburg sammenkoblet med Esbjerg toget. Der blev koblet i Kolding og hver anden time kørte den ene del til Sønderborg og hver anden time til Flensburg.

Men da man bl.a. mistede ICE-TD togene skulle driften optimeres i K16. Aarhus-Hamburg og Flensburg-Kolding-(København) togene blev nedlagt og erstattet af et system (Hamburg)-Flensburg-Fredericia hvor der så blev koblet med IC togene til/fra Aalborg hver anden time. Togsættet til/fra København kørte oftest kun til/fra Aarhus og ikke helt til Aalborg. To afgange om dagen kørte til/fra Hamburg.

Da Flensborg toget nu fortsatte til Aalborg, så blev Sønderborg toget til lyntog med kobling i Fredericia og Esbjerg toget kørte "alene" helt til København/Østerport. Det gjorde også at man ikke behøvede at køre alle Esbjerg tog med mindst to togsæt Kolding-København. Nogle Esbjerg tog kører nu kun med 1 ER Esbjerg-København på passagersvage tidspunkter.

Koblingen mellem København og Flensburg IC togene i Fredericia ophørte igen i K17, da grænsekontrollen gav for mange forsinkelser. Derfor blev der indlagt et længere ophold i Padborg og nu ankommer toget til Fredericia samtidig med at IC toget til Aalborg afgår.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak