Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder (Generelt)

af Per Sørensen, 21/2 2019, 23:46 (1891 dage siden)

Måske burde jeg have fortsat i tråden "Minister vil forundersøge til S-tog på Kystbanen", eller den med at Kystbanen skulle vende på Østerport, men jeg begynder forfra!

Pendlertalsmanden var åbenbart blevet revet med af Ministerens ide (eller valgflæsk?) om S-tog på Kysbanen.
I al fald er en gruppe pendlere overhovedet ikke enige med hans udmelding om S-tog!

Pendlerrepræsentanterne er uenige med ham og har holdt møde med en DSB ansat (?) og fremkommet med et notat der fraråder S-tog, da det vil kræve togbusser i 3 - 5 år og koste milliarder uden at nogen rigtigt får noget ud af det.

De vil fremlægge notatet for lokalpolitikere, Trafikministeren og Folketingets Trafikudvalg.
De ønsker Skånetrafik's kørsel til Østerport ændret til Kastrup, og med start når den er udbygget.
Derefter bør de svenske tog vende der og Kystbanen stadig køre til Kastrup.
Hvis Skånetrafikken ikke belaster "Røret" er der vel plads til Kystbanen!

En af ideerne er at køretiden på Kystbanen bliver 7 minutter længere og at de hurtige tog skal køre forbi Nivåtoget ved ophold på Klampenborg etc.

Nu synes jeg endelig vi kommer på rette spor...
S-tog vil ikke kunne forbedre andet end marginalt og være en hindring for den nordlige faste forbindelse.
vh pediHg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak