Avatar

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder (Generelt)

af Schienenwolf, Læsø, fredag 22. februar, 2019, 00:25 (177 dage siden) @ Per Sørensen

Måske burde jeg have fortsat i tråden "Minister vil forundersøge til S-tog på Kystbanen", eller den med at Kystbanen skulle vende på Østerport, men jeg begynder forfra!

Pendlertalsmanden var åbenbart blevet revet med af Ministerens ide (eller valgflæsk?) om S-tog på Kysbanen.
I al fald er en gruppe pendlere overhovedet ikke enige med hans udmelding om S-tog!

Pendlerrepræsentanterne er uenige med ham og har holdt møde med en DSB ansat (?) og fremkommet med et notat der fraråder S-tog, da det vil kræve togbusser i 3 - 5 år og koste milliarder uden at nogen rigtigt får noget ud af det.

De vil fremlægge notatet for lokalpolitikere, Trafikministeren og Folketingets Trafikudvalg.
De ønsker Skånetrafik's kørsel til Østerport ændret til Kastrup, og med start når den er udbygget.
Derefter bør de svenske tog vende der og Kystbanen stadig køre til Kastrup.
Hvis Skånetrafikken ikke belaster "Røret" er der vel plads til Kystbanen!

En af ideerne er at køretiden på Kystbanen bliver 7 minutter længere og at de hurtige tog skal køre forbi Nivåtoget ved ophold på Klampenborg etc.

Nu synes jeg endelig vi kommer på rette spor...
S-tog vil ikke kunne forbedre andet end marginalt og være en hindring for den nordlige faste forbindelse.
vh pediHg

Milliarder? Det kan da gøres væsentligt billigere. Ved næste opmaling af øresundstogene maler man dem blot i det nye DSB-røde design og sætter en S-sekskant på togenes front og sider (gerne suppleret med et "dot-logo, så de også er deres løn værd), og så lader man togene - behørigt tildelt et passende linjebogstav og lidt vejledningsskilte på stationerne, køre fra spor 7-8 på Kh og tilsvarende på Nørreport, Østerport, Hellerup og Klampenborg. Så har ministeren fået sine S-tog til en fornuftig pris og de rejsende et pænt nyt design at se på. Der er vel basis for 20-minutters drift, suppleret med en linje "x" i myldretiderne. Når man i Tyskland kan køre "S-bahn" med lokomotivtrukne tog, så kan man også køre med togsæt i Danmark. Ideen var vist for øvrigt efter sidende oppe og vende i DSB i slutningen af 1990'erne til daværende DSB Regionaltogs uforbeholdne misfornøjelse. Men det er en god og ikke mindst økonomisk løsning, men ministeren vil vel nok hellere bruge skatteyderkroner på et kæmpe ombygningsprojekt. Han har format og kan ikke nøjes med de sædvanlige dyre kontorindretninger.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen