Hvad er det egentlig I vil med Kattegat? (Generelt)

af tgpsen, tirsdag 27. august, 2019, 15:39 (50 dage siden) @ Pyloriis

Men en lille hård kerne tror at Kattegatforbindelsen er løsningen på alle problemer.

Jeg er enig i at Kattegatforbindelsen ikke løser alle problemer - der er behov for investering er veje og bane i Østjylland, da der meget lokal trafik, som ikke får gavn af Kattegatforbindelsen.

Tværtimod vil den betyde forringelser for ALLE rejsende mellem Jylland og Sjælland ved at der bliver færre afgange.


Jeg er uenig her. Der kommer ikke færre afgange over Storebælt. Der vil stadig være 2 Intercity og 1-2 lyntog i timen. Mulig flere regionaltog.


Jo det vil jeg så mene.
De 2 afgange man vil sende over Kattegat kunne med fordel være sendt over Store Bælt og dermed have givet formentlig 10 min drift fra Aarhus til København.

Som du selv går ud fra: antal tog pr time afhænger af afstanden. Send 2 afgange over Kattegatbroen i stedet over Storebælt og de forsvinder.


Det er jo netop dette der er gevinsten ved at bibeholde trafikken over Store Bælt.

Gevinst for Odense, tab for Århus.

Og med udbygning / opdatering af skinnenettet henover Fyn og senere Sjælland vil man med nye tunneller over tid (læg mærke til over tid!) kunne få reel højhastighedstog fra Aarhus til København med hastigheder på 300 km/h.

Med samme herresving som idag.
Og hvorfor tænker jeg pludselig på Boris Johnson's nordirske moderne abstrakte toldarrangementer? Sådan noget som vi naturligvis vil bygge i fremtiden men selvfølgelig ikke behøver snakke om nu?

Det vil gavne mange flere og kan nok laves INDEN man får skaffet flertal og penge til Kattegatforbindelsen.

Cirkulært ræsonnement igen. Det holder kun hvis man som informationsmonopol kan gaslighte de relevante politikere.

Indebærer endvidere at den kollektive trafik i det østjyske styrkes gevaldigt.

Hh-tog Vejle - Horsens - København styrker den endnu mere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Knutzens personvogne
Knutzens personvogne
Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.



 Læs artiklen 
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne
Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.



 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen