Hvad er det egentlig I vil med Kattegat? (Generelt)

af ThomasTT, mandag 26. august, 2019, 12:11 (51 dage siden) @ mpp

Der er vel en grænse for togfondens projekter og det giver ikke mening, hvis en højhastighedsforbindelse skal dele flaskehalse med lokaltrafik. Mens togfonden kan få tiden for København–Aarhus ned på 2 timer og eventuelle udvidelser måske kan få den ned på 90 minutter, er det svært at se, at yderligere tidsbesparelser er billigere over Storebælt og Lillebælt end over Kattegat.

Jeg tror ikke en Kattegatforbindelse til tog ville komme uden en bro til biler, men man kunne godt bygge til biler og ikke til tog. Bygger man til biler uden tog, vil der nok aldrig komme en forbindelse til tog og det vil dermed sætte jernbanen en generation tilbage i forhold til biler. Vælger man ikke at bygge en bro til biler er det svært at se jernbanen trække læsset i sig selv. Så det er nok ultimativt lidt "når nu man alligevel bygger"-agtigt og ikke "det her er det mest smarte jernbaneprojekt over de næste 30 år". Storebælt, Øresund, gamle Lillebælt og Femarn kobler jo også jernbane og vej :)

Jeg er helt uenig i, at jernbanen vil blive sat en generation tilbage uden en bane over Kattegat. Tværtimod, nærmest. Det er en voldsom overvurdering af betydningen af lyntog ift regionaltog. Når indfladsvejene til de større byer Sander til, er det ikke pga Aarhus-kbh trafik.

Se på UK. De har i modsætning til Frankrig og Spanien ikke bygget højhastighed. Og hvordan er det gået? Massiv passagervækst og det endda trods helt vilde prisstigninger. Årsagen er, at der ikke er et alternativ. Du kan simpelthen ikke køre ind til London i en bil. Det samme gælder i mindre grad andre steder. Byerne vokser, og antallet af biler vokser, men Danmark er ikke nået dertil, hvor man forstår, at flere veje er umuligt.

Der er alternativer til Kattegat. Hvor man opnår næsten samme rejsetider, samtidig med at man løser fundamentale kapacitetsmæssige problemer. Jeg vil ikke engang udelukke, at man kan komme endelig meget tæt på 60 minutter uden kattegat, og i hvertfald så tæt, at alene den større hyppighed, der vi følge af at få Odense med vil opveje for en tidsforskel.

Hvorfor ser man ikke på tunneller ind til Aarhus og kbh. Helt nye spor, helt ind til centrum, og hvor togene straks kan accelerere op mod deres topfart. Det vil give væsentlige besparelser, og så vil det jo have en kolossal langsigtet kapacitetsmæssig gevinst.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen