Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dagens ide - Kattegatforb,, billigere og/eller hurtigere (Generelt)

af steenth, 26/8 2019, 14:37 (1723 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg bemærker at Kattegatbanen skal krydse den gamle bane nord for Tølløse.
Så hvis man vil spare 3 mia. kr. kan man nøjes med at tilslutte banen nord for Tølløse. En 15 km reduktion af banen.
Man kan så opnå større køretidsbesparelse ved at bruge de 3 mia. kr. på at anlægge Kattegatbanen for 300 eller 320 km/t.
Og ved at opgradere Tølløse-Lejre til 200 km/t. (Koster vel ½ mia. kr.)
Kommentarer?


Lige nu er spørgsmålet om der skal være en forbindelse eller ej. Ca. 80% af anlægssummen er broer/tunneler over/under vand og 20% til landanlæg. Så det er småløb man spare.

De nuværende forslag til forbindelse er lavet for at kunne regne på projektet. Når projektet er ved at blive besluttet, kan man vælge at fjerne eller tilføje nyt til projektet.


Njaa, sådan har jeg nu aldrig set projekter udvikle sig.

Når der er pres på ændringer, så sker det.

Når forundersøgelsen er færdig, danner den grundlag for hvad politikerne kan vælge skal med i VVM undersøgelsen. Så hvis ikke 300 km/t er med i forundersøgelsen, så er det ikke en af politikernes umiddelbare valgmuligheder. Politikerne kan naturligvis specificere at 300 km/t skal undersøges i VVM, men på hvilket grundlag? Hvor skulle ideen komme fra? De aner jo ikke, hvad det vil koste og hvad man kan opnå. Og det er hamrende dyrt at udvide kommissoriet for en VVM undersøgelse, så det er ikke noget man bare lige gør som en strøtanke. En VVM er en indledende projektering, ikke bare en "rapport".

Lige nu er Kattegatforbindelsen kun på et niveau, hvor man skal undersøge om det kan betale sig. Forundersøgelse kommer først når VVM processen går i gang - det kan tage mange år det sker.

Derfor er det nu at 300 hhv 320 km/t skal med i forundersøgelsen, så politikerne kan få et indledende estimat at forholde sig. Hvad det koster og hvad man kan opnå. Hvad er samfundsøkonomien i det.

Jeg er enig at hastigheden skal op på 300 og over på Kattegatforbindelse - hvad det koster ekstra er svært at sige.

Kommissoriet for VVM specificerer, hvad der er penge til at undersøge. Så hvis nogen undervejs i VVM processen kommer med forslag der ikke flugter med kommissoriet, så bliver det afvist med besked om at det ikke er en del af kommissoriet at undersøge dette. Særligt forslag som medfører yderligere omkostninger vil som udgangspunkt altid blive afvist. Tro mig, jeg har prøvet det flere gange.

Jeg har oplevet flere gange, at beslutningsoplægget har forslag til ændringer som har kostet penge og som er blevet udført. Men den politisk miljø var klar over at den kunne komme.

Når VVM undersøgelsen er færdig, er projektet færdigt. Politikerne kan nu vælge mellem de linjeføringer der er fremlagt. Og i nogle tilfælde er der et eller flere tilvalg. Men det er længe for sent at komme med nye ideer. - Tag for eksempel den nye bane på Vestfyn som kun er forberedt for 265/285 km/t. Politikerne aner ikke at dette vil de beslutte om et par måneder, når anlægsloven bliver endeligt vedtaget. De havde 3 linjeføringer at vælge imellem. Intet andet. Værsgo, vælg. De valgte om bekendt den nordlige og kunne ikke lige "vælge at fjerne eller tilføje nyt til projektet."

Der skal være interesse i det for at komme med.

låst
2080 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak