Beslutningsgrundlag Hovedgård-Hasselager er klar (Generelt)

af tgpsen, lørdag 05. oktober, 2019, 20:06 (45 dage siden) @ mpp

En kattegatbane vil køre forbi en masse byer undervejs, ellers er den ikke rigtigt det værd. Så det kan sagtens være man bygger den og togene alligevel ikke stopper, ligesom at lyntoget ikke stopper i Ringsted (der ellers er et oplagt stop).

Tog over Kattegatbroen vil være af to slags: Direkte, som du nævner, formodentlig ad hh-bane over Sjælland, og lokale ad den eksisterende bane, standsende undervejs i Odder, Samsø, Kalundborg, Holbæk, Roskilde, Høje Tåstrup.


Det undrer mig dog at ingen har nævnt Ring Syd. Fra Odense til København er det primære kapacitetspres mod Hovedbanen, så hvis man mener Høje Taastrup og Roskilde kan bære egne afgange mod Vestdanmark kan de tog så køre videre til Lufthavnen.

Jeg synes stadig en Citytunnel nordud ad Hovedbanegården er at foretrække; den vil sætte Kbh H og CPH Kastrup på samme linje.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kulturbaner
Kulturbaner
Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen