Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Har jernbane i DK en fremtid - KONKLUSION (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 10/12 2019, 11:24 (1600 dage siden) @ Pyloriis

Rød blok i folketinget ser gerne at flere taget toget – specielt jo mere rød man er.
Tanken er da også sympatisk – men er den realistisk?
I 2015 – jf. artikel i Politiken – pendlere mere end 155.000 ind mod Hovedstaden fra Sjælland og omkring 25.000 fra resten af landet.
https://politiken.dk/oekonomi/bolig/art5577415/Hver-anden-pendler-til-job-i-København

Motorvejene ind mod København (Køge Bugt / Holbæk / Hillerød / Helsingør) er trods udvidelser i de sidste 15 år fortsat store flaskehalse.

Biltrafikken stiger med 2-3% på motorvejene pr år. Så ovenstående tal er i dag højere. Flere og flere pendlere relativt langt – især på Sjælland.
https://politiken.dk/indland/art6336138/Vi-pendler-mere-end-nogensinde

Så skulle forholdene forbedres ved at f.eks. 30% af disse pendlere (ca 180.000) kom over i toget og i Hovedstadsområdet kunne komme videre med max et skift til f.eks. Metro / bus / Letbane – er det så en mulighed med det skinnenet der er på Sjælland i dag?

Hvis togdrift ind mod København (og i princippet Aarhus og Odense) skal være attraktivt, skal det være stabilt, køre med høj hyppighed og med sikkerhed for en siddeplads og en rimelig komfort samt have en høj hastighed med relativ få stop.

I dag har DSB max 10% af pendlerne fra de sjællandske kommuner ind mod Hovedstaden.

Ville en øgning derfor med min. 50.000 ekstra passagerer dagligt overhovedet kunne lade sig gøre med det nuværende skinnenet?

Hvis vi virkelig ønsker en ”grøn” omstilling – ja så skal vi ikke kun kikke på om skinnenettet kan klare opgaven – men stille krav til offentlige såvel som private arbejdspladser, om at de skal placeres nær et sted hvor man nemt kan komme til med tog (alm. jernbane. / Metro / Letbane / S-tog). Se nedenstående:

I ing.dk i dag:
Dårlig byplanlægning øger pendlingen
”Høreapparatproducenten Widex er et godt eksempel på, at Danmark har fejlet, når det gælder selv de områder, hvor forskerne i årevis har fortalt os, at vi har mulighed for at nedbringe udslippet af drivhusgasser. Widex ligger i Allerød Kommune tæt på en motorvejsafkørsel, men 5 km fra nærmeste S-togs-station.
Forskningen viser at når arbejdspladserne ligger tæt på, hvilket vil sige under ca. 700 meter, fra en togstation, tager flere medarbejdere offentlig transport.
Omvendt naturligvis, hvis virksomheden ligger op ad en motorvej, som ikke er blot er tilfældet med Widex, men hele vejen op langs E45 i Østjylland.”
https://ing.dk/artikel/daarlig-byplanlaegning-oeger-pendlingen-230731

Jeg stillede ovenstående spørgsmål som reaktion på at nogle gerne ville have en selvstændig tråd på dette emne.
Jeg har da også fået en del kommentarer. De færreste har valgt at tage stilling - mere kommentarer som ikke har meget med emnet at gøre eller måske snarere at jeg tillader mig at skrive noget på et forum for "rigtige" jernbanefolk.
Det sidste kan jeg have min tvivl om - rigtige jernbanefolk ville have en interesse i at få flere over i toget.

Her får man indtryk af at det mest drejer sig om utopiske forslag som Kattegatforbindelse med tog (som i en klimasammenhæng ikke giver mening i de første mange år) eller en HH-forbindelse som i bedste fald betyder flere godstog gennem Nordsjælland og medmindre man laver en ny jernbane UDENOM Hovedstaden blot betyder flere problemer.

Lasse har taget udfordringen op og angivet at det er muligt med det nye signalsystem (om det så kommer?) at køre med 90 sekunder mellem de enkelte togstammer. Men hvordan man skal få afviklet det når disse tog når indenfor Valby / Ny Ellebjerg henstår i det uvisse.

En City-tunnel er foreslået - men er den teknisk mulig og er det en god ide?
Der er allerede gravet 2 Metrolinier ned på den vej,som en sådan skal passere og flere Metro-linier vil givet komme såfremt vi fortsat skal udvikle Metroen.
En sådan City-tunnel ville også være meget dyr.

Andre vi "ændre" samfundet. Flere skal tage cyklen. Det kan man også i København - men det aflaster ikke rigtig motorvejene!
Arbejde hjemme er foreslået- Jeg tror at det meste af det potentiale er ved at være opbrugt og nogle af os skal altså fysisk være på en arbejdsplads for enten at lave noget fysisk arbejde eller "se folk i øjnene".

Ændrede mødetider er foreslået. Problemet her er at daginstitutioner kan da sagtens holde åbent i længere tid - det koster så bare flere ansatte og dermed flere penge og får forældrene ikke ændret deres arbejdstid - ja så giver det ikke mening.
Kan man så ændre arbejdstiden? Ja - i princippet. Hvem siger at banken skal have åben mellem 10 og 16? Eller kommunen kun modtager borgere indenfor et snævert tidsperiode?
Men disse forslag kræver vist megen ændring af vort samfund og løser ikke trængselsproblemerne her og nu!

Man kan også få det indtryk at en stor del af debattørerne vist ikke har prøvet at tage turen ind mellem kl 05.30 og 08.00 på Holbæk- eller Køge Bugt motorvejen!
I så fald ville de have observeret at især antallet af udenlandske lastbiler er pænt stort (Scandlines leverer jo så også omkring 800 daglig i hver retning til de sjællandske motorveje og tallet stiger).

Når jeg så foreslår at sende disse lastbiler,som for et stor dels vedkommende blot kører i transit gennem landet, over på en rullende landevej - ja så kommer alle de kritiske kommentarer på ny. Kommentarer der viser at pågældende ikke har forstået opgaven! At få fjernet så mange køretøjer som muligt fra motorvejene og få enten gods eller mennesker over på skinner.
Noget enhver rigtig jernbanemand ville finde oplagt!

Så her og nu må svaret på det stillede spørgsmål være:
Jernbanen kan ikke løse opgaven med at få blot 30% af de nuværende bilister til og fra Sjælland i morgen og eftermiddagsmyldrertiden over i toget!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak