Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Roadpricing (Trafikpolitik)

af Fysikeren, 9/2 2020, 21:10 (1538 dage siden) @ Ib Jensen

Tjen penge på massiv road pricing

Jeg ved ikke, om roadpricing hører hjemme på et jernbaneforum? Men hvorfor ikke? Jeg har et ambivalent forhold til roadpricing: Det er uden tvivl det mest præcise, kirurgiske instrument til at regulere biltrafik. Og hvis man snakker fordelingspolitik, kunne det måske kombineres med bilejerens privatøkonomiske forhold: Jo mere miljø-u-venlig bil, der kører på "det forkerte tidspunkt på det forkerte sted" og jo højere indtægt (og formue?) bileejeren har, jo højere roadprice. På den måde har man skabt en imponerende "grøn" reguleringsmekaniske. Men man har også skabt endnu en Ole-Stavad-misundelsemekaniske, der - i dén grad - holder styr på, hvor vi har været henne i vores bil.

Ønsker jeg at være min hustru utro - hvad jeg bestemt ikke gør, eller regner med at komme til at gøre - er det "slemt" nok, at jeg skal huske på at "glemme" min mobiltelefon derhjemme, så jeg ikke kan "spores". Men skal jeg også til at "skjule" min bils bevægelser for hende - og måske også andre - ja, så er vi kommet langt ud. Det rager ikke staten som sådan, hvor jeg - eller min bil - har været. Med mindre vi har gjort noget kriminelt.

Utroskab eller ej: Nogle gange har vi som mennesker bare lyst til at køre en tur - eller en omvej - i vores bil, uden at nogen som helst kan få videnskabeligt bevis for det.

Spørgsmålet må være: Kan man skabe en road-pricing-mekaniske, der ikke komprommiterer den personlige frihed og retten til at leve uden overvågning?

Det kommer an på formålet med roadpricing. Hvis ren miljø og udslip, så kan det klares med afgifter på diesel hhv. benzin.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak