Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt? (Generelt)

af My1201, 9/7 2020, 18:30 (1387 dage siden) @ Steff

Go´eftermiddag/aften

Der er så megen litteratur udgivet om, HVORFOR man samtidig med indvielsen af Lillebæltsbroen valgte Fredericia som forgrenings- og ikke mindst omladestation.
Næsten al eksport og import gik over Jylland til grænsen til Tyskland og det samme den modsatte vej, blev der overleveret i 10.000 tons vis af vare og andet gods i Padborg for Danmark.

Gå ind og læs, hvor mange tons gods der kom over Gedser-Warnemünde i forhold til landgrænsen ved Padborg. Minimalt, det var primært for persontrafikken til Berlin og Hamburg.

Fredericia VAR det naturlige sted for alle de personførende tog at køre Nord, Syd, Vest med rejsende fra Sjælland-Fyn og igen modsat, ”Fredericia, alle skifter”.

Landbrugseksportgods blev fra hele landet samlet i Fredericia og sendt sydpå eller vest til Esbjerg. Det var det NATURLIGSTE STED.

Det samme for importen fra vores hovedsamarbejdspartner, TYSKLAND. Dagligt afgik godstog fra grænsen og nordpå til Fredericia, normalt omkring 1000 tons togvægt (derfor litra H udelukkende i 2. Distrikt) pr. tog. I Fredericia blev de omfordelt til nye tog til igen Vest, Nord eller Øst.

Hvorfor skulle man sende titusinder af tons gods til andre byer for så at sende noget tilbage? Tosset.

Det militære aspekt nogen skriver om, glem al det vrøvl, hæren var stationær før krigen.

For visualisering se ”Her er banerne” og LYT til speaket!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Idag er Danmark kun en bropille mellem det resterende Skandinavien og Tyskland og Fredericia har som godsknudepunkt næsten mistet al sin magt. Men passagertrafikken skal stadig have mulighed for at udveksle rejsende eller dele tog det NATURLIGE STED, Fredericia!!

Tak Steffen

Så fik vi nok fjernet militæret fra denne tråd!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak