Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt? (Generelt)

af UTJ, 9/7 2020, 22:44 (1386 dage siden) @ Jonas1983

Nemlig, en politisk beslutning baseret på forventet trafik og militære hensyn - den traditionelle overvejelse i alle tider hvor der er reelle og potentielle trusler i horisonten.

Dem som fortsat undrer sig over jyske baners linjeføring er det oplagt at læse den litteratur som findes. Om linjeføringen og det politiske spil, herunder økonomi, selskabsdannelser mm er Poul Thestrups "På Sporet 1847-1997", bind 1 et fremragende udgangspunkt og netop banenettets tidlige tilblivelse er her grundigt beskrevet.

Hvis man tilsvarende vil vide noget om tilblivelse af stambanerne i Sverige er Lars Berglund og Sven Bårströms fine bog "De första stambanorna - Nils Ericssons storverk" værd at læse (Svjvm 2014, ISBN 978-91-979236-1-3). Det er værd at bemærke at der fra 8. november 1862 var direkte jernbaneforbindelse mellem Göteborg og Stockholm og fra 1. december 1864 forbindelse fra Malmö helt til Stockholm vis Nassjö og Falköping. Hvorfor nævner jeg nu dette? jo fordi det sætter de danske baneanlæg i perspektiv, både i forhold til tid, politisk proces og organisering/økoonomi.

--
ئۇلغىك


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MH418
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak