Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt? (Generelt)

af tgpsen, torsdag 09. juli, 2020, 22:52 (102 dage siden) @ UTJ

Nemlig, en politisk beslutning baseret på forventet trafik og militære hensyn - den traditionelle overvejelse i alle tider hvor der er reelle og potentielle trusler i horisonten.

Dem som fortsat undrer sig over jyske baners linjeføring er det oplagt at læse den litteratur som findes. Om linjeføringen og det politiske spil, herunder økonomi, selskabsdannelser mm er Poul Thestrups "På Sporet 1847-1997", bind 1 et fremragende udgangspunkt og netop banenettets tidlige tilblivelse er her grundigt beskrevet.

Hvis man tilsvarende vil vide noget om tilblivelse af stambanerne i Sverige er Lars Berglund og Sven Bårströms fine bog "De första stambanorna - Nils Ericssons storverk" værd at læse (Svjvm 2014, ISBN 978-91-979236-1-3). Det er værd at bemærke at der fra 8. november 1862 var direkte jernbaneforbindelse mellem Göteborg og Stockholm og fra 1. december 1864 forbindelse fra Malmö helt til Stockholm vis Nassjö og Falköping. Hvorfor nævner jeg nu dette? jo fordi det sætter de danske baneanlæg i perspektiv, både i forhold til tid, politisk proces og organisering/økoonomi.


Den jyske længdebane som var under bygning i 1864 ville have gjort en senere krig vanskelig for Preussen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Railservice
Svenska-lok
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen