Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor er Fredericia et jernbaneknudepunkt? (Generelt)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 15/7 2020, 10:21 (1381 dage siden) @ kme

Er der nogen der kan forklare hvorfor Fredericia blev et jernbaneknudepunkt? Det virker mærkeligt for byen ligger mærkeligt. Der er ikke en naturlig forbindelse til ret meget. Kolding er da meget mere naturlig til at binde øst-vest og nord-syd trafik sammen. Jeg ved godt at Snoghøj-shunten er af nyere dato (~25 år) men den kunne da bare være anlagt for 100 år siden.

Vejle ville også mere naturlig med nord-syd forbindelse (til Aarhus/Aalborg) og forgrening til Herning/Struer.

Men jeg kan ikke se hvad Fredericia har at byde på bortset fra en masse skinner, men det jo et hønen-ægget problem. For os der skal til Kolding/Esbjerg/Sønderborg/Hamborg er Fredericia bare en plage.

Fredericia er vel knudepunkt, fordi det var dér det gav og giver mening?

Man kan omvendt spørge sig selv, hvorfor alle de andre 'knudepunkter' forsvandt?
Den oprindelige 'skæve' bane fra Laurbjerg til Bramming er stort set væk.
Der var større privatbane knudepunkter i både Horsens og Kolding, og Vejle havde også en privatbane, der 'blev væk'.

Fredericia havde færgerne til Fyn, indtil broen, så derfor var det allerede et knudepunkt, inden man omlagde stationen.

Mere lokalt kan jeg konstatere, at både Randers, Viborg og Skive har mistet deres sidebaner / privatbaner.
Alle 3 er i øvrigt ombygget fra sækbanegård til gennemkørselsstationer, for at optimere trafikken.
I dag er de så 'optimeret' til at være trinbrætter, hvor man dårligt kan købe en billet. :(

Med den udvikling jernbanerne har været igennem, vil jeg derfor antage, at Fredericia er knudepunkt, simpelt hen fordi det giver mening.
Hvis det ikke gav mening, ville den være 'optimeret' væk for længst.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak