Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen (Jernbanen i dag)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 24/4 2021, 10:51 (1099 dage siden) @ anho

Nu kan det godt være at der er noget jeg har overset - men for mig ser det ud til at man kunne lave en fuldstændig niveaufri udfletning for alle relevante togveje på Ny Ellebjerg ved "blot" at forbinde det vestlige spor af Ny Bane Ringsted til den eksisterende flyover's sydlige spor - hvis man så gik over til permanent at køre i venstresporsdrift på Ny Bane. Så skal man bare tage højde for det, når der alligevel skal bygges udfletning i Ringsted. Det ville heller ikke give problemer ved Køge, hvor man jo alligevel forbinder til enkeltspor.

En sådan løsning ville fjerne alle krydsende togveje København-Ny Ellebjerg-Køge Nord, Lufthavnen-Ny Ellebjerg-Køge Nord og Lufthavnen-Ny Ellebjerg-Roskilde.


Ideen er virkelig god. Det vil i dette tilfælde kun koste en simpel sporforbindelse at etablere retningen CPH-Ny Ellebjerg-Køge Nord niveaufri. Og en anden sporforbindelse at gøre Kbh - Ny Ellebjerg - Vigerslev niveaufri.
Uheldigvis synes det ikke at være muligt i den anden retning, da det ville kræve en dramatisk udvidelse af Kulbane tunnelen.

Men måske vil det samtidig gøre den niveaufri udfletning i Ringsted billigere. Har lavet et par skitser. Men det er mere kompliceret end bagsiden af en serviet.

Så alt i alt er det måske trods alt en god løsning.

Jeg hører meget gerne andre kommentarer fra forum.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak