Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen (Jernbanen i dag)

af Niels Bak, 28/4 2021, 11:49 (1096 dage siden) @ thomastog

I taler altså totalt forbi hinanden, og at gå over til at kaste med fornærmelser gør ikke klarheden bedre.

Brandt og anho diskuterer på grundlag af at banedanmarks oplæg til en forenkling af hovedbanegården bliver vedtaget som foreslået (og som transportministeren har taget med i sit oplæg til infrastrukturforhandlingerne). Der kan diskuteres for og imod og ladsiggørlighed, men det er en anden diskussion.

Derfor ville det hjælpe, hvis du lige satte dig ind i dette oplæg. Men her er en kort opsummering:

Tog til/fra Vestbanen (Valby), Ny bane (Ny Ellebjerg) og Øresundsbanen får egne dedikerede perroner på Kbh H. Ingen af dem vender og kører ud ad andre retninger.
Alle tog fra Valby fortsætter gennem røret og serviceres på Helgoland eller kører videre ad Kystbanen. Alle tog fra Ny Ellebjerg eller Øresundsbanen vender på Kbh H, hvor der laves spor til servicering af dem vest for banegården (eller de serviceres i Kastrup for øresundsbanens vedkommende).

Det kan man som sagt sagtens synes er en mere eller mindre god eller problematisk ide, men i forhold til denne her diskussion er den egentlig ikke længere. Hvis forenklingsforslaget ender med ikke at blive vedtaget som det ligger, så giver det andre problemer for det her forslag til venstresporssdrift, som gør at det formentlig slet ikke er interessant. Men det er heller ikke det den her diskussion handler om - den handler om mulighederne i Ny Ellebjerg og Ringsted, hvis forenklingen af Kbh H bliver vedtaget. Og så er det helt lige gyldigt i den forbindelse at give sig til at diskutere om det er smart at vende tog fra Ny Ellebjerg og køre dem ud til nye forsyningsspor vest for Kbh H eller om det er smartere at fortsætte med at flette med de andre tog inde i røret.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak