Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen (Jernbanen i dag)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 24/4 2021, 11:39 (1100 dage siden) @ anho
redigeret af Poul Brandt, 24/4 2021, 12:22

[image]

Det nye spor er i rødt. Sammen med venstresporsdrift Kbh-Ringsted, giver det mulighed for forbindelser uden krydsende sporveje på disse ruter:

Kbh-Køge
Køge-Kbh
Peberholm-Køge
Køge-Peberholm
Peberholm-Hvidovre
Hvidovre-Peberholm

Tog Kbh-Ny Ellebjerg-Hvidovre vil involvere krydsende togveje, men disse regner man jo ikke med at benytte i ordinær drift - og de eksisterer heller ikke i den nuværende ordinære køreplan. Hvis det i fremtiden bliver nødvendigt at køre udenom Valby igen, bliver de tog jo heller ikke ringere stillet end de er nu.

Problemet i praksis er at det bliver meget svært at få plads til det påtænkte spor, da der er en meget stor højdeforskel der skal forceres på meget lidt plads, så jeg er ikke sikker på om idéen holder i virkeligheden.

Selvom den røde sporforbindelse ikke kan lade sig gøre, så giver løsningen trods alt en gratis halv niveaufri løsning. Forudsat man i Ringsted kan indpasse venstresporsløsningen uden det koster ekstra. Umiddelbart ser det ud til at den østlige udfletning løsningen kan blive bedre, men dyrere.
Kort sydlige omfartsbane ser ikke ud til at blive dyrere.
Men den mere komplicerede der først går mod nord og så syd er som sagt mere kompliceret :-)

Lige en lille bøn, hvis du igen laver sådan en fin tegning. Undlad venligst at bruge rød. Jeg er farveblind og kan (næsten) ikke se forskel på sort og rød. Gode farver er gul og blå. (Jeg har fået Trafikstyrelsen til at tage hensyn til det i linjediagrammerne :)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak