Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen (Jernbanen i dag)

af anho, 26/4 2021, 16:48 (1098 dage siden) @ thomastog

Min påstand er, at du ikke nedsætter antallet/steder af krydsninger, du flytter dem blot. Du lægger så dit snit af hvad du kigger på, så du ikke får de flyttede udfordringer med i dit regnestykke; derfor ser dit resultat rosenrødt ud.

Min pointe er at det bliver lettere at håndtere krydsningerne dér hvor de bliver flyttet hen. Udfletningen ved Ringsted kan faktisk blive billigere at anlægge, hvis sporkrydsningen er flyttet derhen - hvis man altså ender med at bruge den østlige eller vestlige udfletningsløsning.

Vil du så også køre tog af modsatte spor (for ikke at kalde det venstre), mellem Kh og Helgoland, når de skal ud og forsynes, inden de skal retur ?

Planen for forenkling af Hovedbanegården involverer at alle tog der ankommer til Hovedbanegården fra Ny Ellebjerg kommer til at benytte den som en sækbanegård, så der bliver ikke tale om at køre ud på Helgoland overhovedet.

Min pointe er: ved at lave venstresporsdrift ad Ny Bane kan man flytte togvejskrydsningerne til steder hvor de bliver irrelevante (København H med simplificering) eller lettere at håndtere (Ringsted med kommende udfletning). Den eneste togvejskonflikt der fortsat vil eksistere (efter simplificering af Kbh H og konstruktion af udfletning ved Ringsted) er København H-Ny Ellebjerg-Hvidovre, som alligevel ikke påtænkes benyttet i den almindelige trafik. Alt i alt: en ganske elegant løsning på et kompliceret problem... hvis altså der kunne gøres plads til forbindelsessporet på Ny Ellebjerg, hvilket desværre ser tvivlsomt ud.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak