Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Venstrekørsel København - Køge Nord-banen (Jernbanen i dag)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 26/4 2021, 21:14 (1097 dage siden) @ thomastog

Øh, undskyld mig...? Dén må du lige forklare mig nærmere. Vi har på intet tidspunkt diskuteret hvorvidt simplificeringen af København H er en god idé eller ej.


Korrekt, det har jeg intet ytret om.

Jeg spurgte blot om, når nu tanke-eksperimentet (omvendt sporbenyttelse på strækning 6) medfører at tog kører “omvendt” mod hovedbanen, om de så skulle krydse der, eller fortsætte af “modsat” spor til Helgoland, hvor de forsynes; inden returnering mod det Jyske.

Diskussionen her handler om hvorvidt permanent venstresporskørsel er en mulighed, givet omstændighederne - som altså (formentlig) inkluderer København H som sækbanegård for Ny Bane Ringsted-togene.


Ja det bragte du op.

Hvortil jeg (godt nok indirekte) spurgte til, hvor du forestillede dig at tog skulle forsynes (især toilettømning, vandpåfyldning og rengøring; og indtil videre diesel), når de ankom med fyldte lokummer på Kh, inden de skulle til det Jyske igen.

Det var dig der begyndte at stille spørgsmål til simplificeringen af København H (som egentlig ligger udenfor det emne vi debatterede), og når jeg henviser dig til BaneDanmark's rapport om projektet, så er det åbenbart ikke godt nok...?


Næ, oprindeligt satte jeg blot spørgsmålstegn, ved det postede oplæg, med tegning og rød markering, af trafikafviklingen ved Vigerslev, når man kørte af “omvendt” spor via Køge N. Og betvivlede markante fordele.

Og satte spørgsmålstegn ved hvordan man ville forsyne tog på en sækbanegård. Da du bragte “Kh som sækbanegård” ind i debatten.

Som jeg ser det, er der to muligheder, enten vender man ved perron på Kh, kører ud og forsyner dem på opgraderede/nyetablerede forsyningspladser. Hvorefter man kører dem til perron og vender igen.

Eller, som i dag, blot lader dem fortsætte til Helgoland, hvor de forsynes og så kører den anden vej.

Jeg tror nemt man kan gætte, hvilken løsning, der lægger mindst beslag på Kh ;-)

Forventer du at jeg er ekspert på samtlige dele af togdrift? Det er jeg ikke, men det er BaneDanmark til gengæld, så det er derfor jeg henviser dig til dem. Du kan ikke forvente at jeg skal gøre alt baggrundsarbejdet for dig, når det allerede ligger frit tilgængeligt. Simplificering af Hovedbanen er ikke min idé, så hvorfor skal jeg stå på mål for den?


Da du begyndte at blande Kh ind i debatten spurgte jeg om du ville fortsætte tog af “modsat” spor mellem Kh og Helgoland, hvor de forsynes.

Jeg forventer ikke, at du er ekspert. Men jeg havde en forventning om at vi debatterede indbyrdes med egne argumenter, og tanke(spind).

Efter hvad jeg har set har jeg fremsat to argumenter for hvorfor sådan en venstrekørselseløsning ville give mening (togene skal ikke køre længere end til København H, og en udfletning er lettere at lave ved Ringsted end ved Ny Ellebjerg), ..


Der var den igen. Du fremsætter to argumenter, når jeg anfægter dem og modargumenterer, stikker du af og siger “det siger BaneDK”.

Så jeg har lidt svært ved at vide om det er dig, eller om du blot spiller proxy for BaneDK, når jeg debatterer.

.. og ingen af de pointer har du kommet med modargumenter imod -


Jeg kom med modargumentet “hvor skal tog/togsæt forsynes, hvis du blot vil vende dem på Kh. Men det havde du så ikke noget svar på andet end, BaneDK ved vel hvad de laver.

selvom vi har haft et par indlæg frem og tilbage allerede. Hvis du ikke har lyst til at diskutere længere er det fint med mig, men lad være med at smide sådan nogen beskyldninger i ansigtet på mig.


Jeg vil gerne diskutere med dig (og andre), men når du blot svarer “BaneDK ved vel hvad de laver”, eller “Det har BaneDK besluttet”; så er det jo ikke dig jeg debatterer med, men dig der laver duck-and-cover, ved at holde en BaneDK rapport foran dig.

Savner lidt selv at stå på mål for egne argumenter.

Det er sgu lidt af et dick move, som man siger.


Nu synes jeg niveauet bliver for lavt, er det virkelig der du vil rykke niveauet ned til ?

Er det den måde du vil debattere på ?

----------------

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=167755

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

DSB ME1525
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak