Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB MY 1101, snereserve

af peu76, 4/12 2010, 08:28 (4892 dage siden) @ UTJ

Jeg tror det er tid til en korrektion. Jernbanemuseet er en del af DSB og som sådan må DSB gerne have ældre diesellokomotiver som de udlejer. Hvordan DSB har overdraget lokomotiver til DSB er sådan set ligegyldigt, når det er en del af DSB, også regnskabsmæssigt. Banedanmarks tilskud går til museumsdriften og som det er nævnt dækker disse driftstilskud kun museumsdriften (og det er sanktioneret i Bdk's formål og dermed Finansloven). Selve udlejningen sker på almindelige vilkår og til almindelige priser og derfor kan andre sagtens underbyde, hvis de har lyst. Problemet er at der ikke er nok lokomotiver i DK til den slags, da de fleste andre operatører skal bruge deres lokomotiver til køreplanslagt kørsel. "man står altså ikke bare og har lokomotiver holdende i dagens Danmark og venter på at det sner meget". Man har heller ikke lokomotivførere på lønningslisten, der bare "står i beredskab".

Som koncern har DSB en interesse i at kunne holde Banedanmarks strækninger åbne - det er selvklart. Og hvis DSB vil deltage i snerydningen mv. så er det DSB's beslutning.

Så lige her tror jeg din kritik er skudt helt ved siden af, på trods af, at også jeg er tilhænger af at eliminere "unfair konkurrence" påført af det offentlige. Jeg tror at din kritik er farvet af et manglende kendskab til hvordan det foregår i praksis, bl.a. med lån af lokoførere på kryds og tværs. At køre diesellok i DK er ikke mere et 8-4 job, men noget som nogle putter en stor del passion i.

Jeg tror ikke vi er enige og bliver det nok heller ikke....

Hvorvidt der er tale om en statstøtte eller ej bliver gudskelov ikke noget hverken du eller jeg kommer til at tage stilling til....

Omkring Lokomtivfører rollen og ligge sjæl i det arbejde tror jeg nu nok jeg burde vide en hel del om...

Jeg skulle nu nok mene at jeg kender en del til netop der foregår i praksis og netop derfor finder det konkurrence forvridende...

Så du har ikke skudt noget som helst i sænk...

mvh peu76


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak