Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB MY 1101, kontrakt, snerydning.

af Frembak, 6/12 2010, 10:27 (4890 dage siden) @ Steff

Hej igen,

Vedr. forretningsmæssige tiltag kan og må jeg ikke svare. For disse informationer må du kontakte Bandedanmark og/eller Danmarks Jernbanemuseum.
Altså ikke ond vilje men manglende viden og "udtaleret".

Det var en påfaldende exit, i betragtning af din viden og "udtaleret" da du erklærede konkurrenceforholdene for problemfri?

Hvis du ikke kan/vil svare, er der så andre der ved om udbuddet har været offentligt, og hvilke operatører der tidligere har svigtet opgaven? Og om DSB Museumstog modtager tilskud? Det kan vel ikke være statshemmeligheder.

Og er der nogen der kan svare på hvordan DSB Museumstog/Danmarks jernbanemuseum er organiseret? Som en forening eller selvstændig virksomhed eller som en underafdeling af DSB? Det er ikke umiddelbart til at finde svar på ved Googles hjælp.

Hvis sneplovskørslen er organiseret som en selvstændig organisation med gennemsigtig afskrivning/indlejning/vedligehold af materiel, selvstændig sikkerhedsorganisation, forsikringer osv., og uden diverse personsammenfald i beslutningsprocesserne, så er der næppe juridisk tvivl om at kørslerne er i orden. Det plejer at være kriterierne når man befinder sig i grænselandet mellem statsmonopoler (nuværende, forhenværende eller under opløsning) og det private.

Derudover, men det er en anden diskussion, kan man selvfølgelig stadig diskutere om det er rimeligt at en museumsorganisation skal optræde på det fri marked. Om det er rimeligt at f.eks. Railcares folk skal sendes hjem for at en museumsorganisation kan udføre deres arbejde med frivillig arbejdskraft (hvis peu som antydet er ansat i Railcare er det vel der skoen trykker?). Og om man i det hele taget bør udsætte museumsmateriel for den forhøjede risiko og slid som snerydning medfører.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak