Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB MY 1101, snereserve

af Filip Gram, 4/12 2010, 11:14 (4892 dage siden) @ Svend Jensen

"Noget så vigtigt som at holde infrastrukturen vedlige kan vel aldrig nogensinde blive en opgave for et privat firma som contec,..." Det er det jo nærmest nu... Banedanmark er ganske vist offentligt ejet, men er stadig en virksomhed med deraf følgende krav om lønsomhed osv... Dvs. billigeste til opgaven og BDK kan ikke holde et sneberedskab for de penge det koster at leje andre ind, når det er aktuelt...

"Du kan jo se, hvad der skete da Contec, DB Schencker, Danske Fragtmænd etc. overtog godskørslen i DK. Stort set alle nationale godstransporter røg, vejene blev fyldt med lastbiler og CO2 udledningen steg voldsomt. Det er bare ikke godt nok. Jeg ved godt der er en masse politisk i det og at disse firmaer formentlig ikke har skylden alene, men det viser bare at selv godstransport ikke nødvendigvis egner sig til det frie marked. Jeg vil i hvert fald vove at påstå det ikke ligefrem er nogen fordel for samfundet hverken økonomisk eller trafikmæssigt, at DSB gods blev solgt fra." Det bunder givet vist i et mere "rødt" syn på verden, end jeg f.eks. har... Er det ikke rentabelt at køre gods på jernbanen, så lad vær'... Men da alle herinde kender de omkostninger der er forbundet med et godstog kontra den tilsvarende mængde på lastbil, er det tydeligt at noget er galt. Det tilskriver jeg at lastbilerne ikke betaler de vej- og miljøbelastninger som de påfører staten. Det er her jeg mener man bør sætte ind! Om et firma vælger den hurtige transport (vejen) og betaler det det koster, kan jeg ikke hidse mig op over, men at "vi andre" betaler for det valg, kansagtens få mig op af stolen...

/Filip


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak