Hs 385 contra Hs 420

af Steffen Dresler @, tirsdag 12. januar, 2021, 09:39 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Go´morn

Med hensyn til dit sp. vedr. den matte kedel tillader jeg mig at citere O. F. A. Busse, den yngre (Maskindirektør ved statsbanerne).

”Ommaling sker mellem 3 til 6 år. Førerhuset og Tenderen, samt alle hjul bliver behandlet som Personvognene med spratling og lak. På Kedlen og på Cylinderbeklædningen holder denne metode ikke på grund af strålevarmen. I stedet bliver disse steder strøget med en mager Fernisfarve og en gang med oliefarve, hvortil er tilsat Terpentin for at gøre den mat. Dette står sig også godt til det blanke førerhus. Kedelbåndene skal dog stafferes og stryges med lokomotivlak. På skorstenen og det ikke beklædte røgkammer benyttes sort asfaltlak”.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen