Om bemalingen af DSB-damplokomotiver

af Ole Lund Jensen, mandag 11. januar, 2021, 17:23 (16 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Steff

I driften, hvor alle overflader bliver snavsede, ender kedel og andre overflader med samme udseende, uanset hvad glans der oprindeligt var malet med. Og hvis man omvendt pudser med petroleum med lidt olie i, bliver overfladerne blanke uanset malingens glans. Så hvis vi ud fra billeder skal udlede hvordan lokomotiverne blev bemalet, må vi begrænse os til billeder optaget ved levering eller lige efter S-revision.

Der findes i litteraturen talrige fine leveringsfotos, der viser bemaling på den måde, du beskriver - dog måske med lidt vartiationer i om skorstenen blev malet blank eller mat. Og der findes også billeder af S-reviderede maskiner malet på denne måde. MEN det er nu alligevel som om der på et tidspunkt er gået lidt skred i det, for du skriver jo selv i din E-maskinebog, at 4. levering af E-maskiner havde blank rundkedel, og billeder af PR-maskiner under (om)bygning viser også blank kedel. Og i filmen "Døgnet rundt med DSB" er der et klip fra prøvetur med en PR-maskine, og der ser man flot blank dombeklædning.

Omvendt medgiver jeg, at det ser ud til, at N-maskinerne havde mat kedel ved idriftsættelsen. Så strategien ser ud til at have svinget lidt.

Som en eksempel på en S-revision i dampens sidste 10-år, kan jeg henvise til et billede i Tom Lauritsens "Danmarks Jernbaner 1960-69" af C 710, der i 1962 ruller ud fra Cvk Kh med noget der ligner blank kedel og skorsten.

Som et p.s. til slut: Hvis valget mellem blank hhv. mat maling skulle være begrundet i temperaturerne, så virker det ejendommeligt at male røgkammerdøren blank, for den bliver da - om noget - temmelig varm.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen