Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

2. spor (Vm-Oj) - signaler i Sverige og ERTMS (Generelt)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 6/8 2015, 10:55 (3187 dage siden) @ steenth


Det er jo et helt katalog over hvor langt bagud jernbanen har været her i landet...


Jeg synes også det er en interessante oplysinger Ulf kommer med. Vi fik venstresporssignaler efter at svenskerne var holdt op med det.... men nu hoppe vi foran de fleste (vel alle) andre jernbaneforvaltninger, når vi skrifter til nyt signalsystem og ERTMS.

Hej
Og jeg som gik og troede jeg havde lidt check på svenske signaler - og så kom det helt bagpå mig at SJ havde ændret så hurtigt og jeg tænkte som Niels Bak, at man havde taget et stort spring frem i Sverige.
Nu er man ved at tage et kvantespring frem i Danmark. Men jeg bor i nærheden af en nyanlagt svensk jernbane bygget til 250 km/h. Den har kørt med ERTMS siden starten i 2010, det har dog ikke været uden børnesygdomme!
Så nu bliver det spændende at se hvordan det går når det rulles ud i Danmark.
Om den nævnte bane findes der lidt facts her: https://sv.wikipedia.org/wiki/Botniabanan

[image]

Stöcksjö "station" lige syd for Umeå 13.september 2014.

Her noget der kom ad Bothiniabanen og nu er på vej ind til Umeå Östra det har netop forladt Gimonäs 23.juli 2015.

[image]


Med venlig hilsen

Lars Møller Jensen

och ett tack till Ulf Pålsson för infrmationen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak