Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Middelhavet rundt 2017 - Arles 4 (Jernbanen i dag)

af Hans T. Møller, Risskov, 21/7 2017, 08:47 (2471 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Hans T. Møller, 21/7 2017, 09:24

Arles har fire perronspor. Fra sporet længst væk fra stationsbygningen afgrener dette sidesporsanlæg med - så vidt jeg kan se - eget 100% udendørs sikringsanlæg, der inkluderer såvel tråd- som stangtræk.

Anlægget må stadig være i brug, for alle tre spor var blankslidte.


Hej Thomas

Tak for reportagen. Lidt googling har givet følgende resultat:

Et lokalt selskab, ”Compagnie des Bouches-du-Rhône”, byggede en jernbane fra Arles mod nordøst til Fontveille, videre mod øst til Eyguières, hvor den drejede mod syd og endte i Salon-de-Provence, en 35 km stik øst for udgangspunktet.

Banen åbnede i 1875 og har sin egen station umiddelbart nord for den, som du besøgte. I dag går sporet kun til Fontveilles, og det benyttes lejlighedsvis til gods. Det er nok forklaringen på, at forbindelsessporet og sikringsanlægget ser ud til at være i brug.

I perioden 2001-2013 kørte der et turisttog på strækningen Arles-Fontveille.

I øvrigt er Fontveille kendt, fordi brevskriveren i Alphonse Daudets bog ”Breve fra min mølle”, bor i en vindmølle der på stedet.

Se eventuelt dette link.

Bedste hilsner


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak