Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Middelhavet rundt 2017 - Sorrento-Napoli (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/7 2017, 01:07 (2469 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu skulle man jo tro, at turen Sorrento-Napoli blot blev en gentagelse af Napoli-Sorrento. Men det blev den ikke.

Materiellet var noget helt andet, nyere og med en form for klimaanlæg.

Vi var på banegården i god tid og købte billetter i det betjente billetsalg, hvor det måtte konstateres, at endnu en mandlig billetsælger var blevet bedraget af sin hustru - sur var han i hvert fald.

Vi var på perronen 5 minutter i togafgang og valgte at stige ombord, også selv om alle siddepladser var optaget.

Vi tog plads i forreste vogn og jeg havde mulighed for at følge med i, hvad der foregik i førerrummet. Øverste foto yder ikke mit udsyn retfærdighed.

Togføreren kom godt nok let til sin løn. Af de 34 mellemstationer var han kun på perronen to gange. Første gang i Sorrento og så en enkelt gang undervejs - i sidstnævnte tilfælde sandsynligvis fordi perronen krummede ret meget. Al øvrig tid (ca. 5 kvarter) opholdt han sig i førerrummet sammen med lokomotivføreren.

Togfører og lokomotivfører brugte det meste af tiden under kørslen til at vise hinanden billeder på deres mobiltelefoner. Det var ikke gået i Danmark.

Så vidt jeg kunne vurdere, har strækningen en form for ATC-anlæg og max. tilladte hastighed er 90 km/t. Hastigheden lå praktisk talt konstant på 85 km/t med få lokale nedsættelser.

Så vidt jeg kunne se, passerede vi tre ledvogterbevogtede overkørsler undervejs - heraf én på fri bane. Der blev alle tre steder signaleret "sammenrullet flag" mod toget - ét sted så det ud til, at det sammenrullede flag var rødt - de to andre steder grønt. Men HELT sikker er jeg ikke - alle tre faner var MEGET beskidte.

I Danmark er det vistnok stadig almindeligt, at lokomotivførere "hilser" på hinanden, når man mødes ude på strækningen. Det er et praktisk talt ukendt fænomen på strækningen Sorrento-Napoli. Men det har måske igen noget at gøre med utro hustruer?

Strækningen fra Sorrento til Moregine er enkeltsporet. Moregine har, som jeg vurderer det, tidligere været krydsningsstation på enkeltsporet strækning. Nu er den midlertidigt lavet om til sidespor på fri bane, mens 2. sporet mellem Moregine og Pompei etableres. 2. sporet er lagt på hele strækningen Moregine-Pompei, men der mangler nogle arbejder, inden det kan tages i brug.

Strækningen fra Pompei og til Napoli er dobbeltsporet.

Fotos: Sorrento-Napoli, søndag 23. juli 2017. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]Sorrento lige inden afgang. I døren til højre i billedet står togføreren, som jeg har klippet ud.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak