Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Middelhavet rundt 2017 - epilog 1 - Aalborg Lufthavn-Aalborg (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/7 2017, 13:02 (2465 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Prologen i denne tråd var strækningen Valencia Lufthavn-Valencia, der ret beset ikke er en del af strækningen Valencia-Palermo. På tilsvarende vis skal der knyttes et par ord til "lufthavnsbanen" i den anden ende - Aalborg Lufthavn-Aalborg.

Jeg bor i luftlinje 350 meter fra Aalborg station, og jeg glæder mig derfor til, at der fra 2020 kører tog Aalborg-Aalborg Lufthavn.

Det er i dag ikke noget problem at komme til og fra Aalborg Lufthavn i bil, og det er ikke noget problem at have bilen stående i Aalborg Lufthavn - parkering er gratis for brugerne. (Der pågår en diskussion, om Aalborg Lufthavn forvrider konkurrencen og kan tilbyde gratis parkering, fordi man deler visse andre udgifter med Flyvevåbnets del af Aalborg Lufthavn. Den diskussion har stået på i årevis og forsvinder nok aldrig.)

Men når man nu er glad for jernbanetrafik, kan man kun bifalde, at der nu bygges en jernbane fra Lindholm station til Aalborg Lufthavn - også selv om den koster 278 mio. kr. (prisniveau 2016) og ikke er samfundsøkonomisk rentabel, idet den kun har en intern rente på 0,3%, hvor minimumskravet er 4%. Men som Banedanmark skriver: "Den nye bane til Aalborg Lufthavn etableres som resultat af en politisk beslutning."

Der venter i øvrigt en ny interessant diskussion ude i horisonten: Der er lagt op til, at Aalborg Lufthavn skal betjenes af IC-togene Københavns Lufthavn Kastrup-Aalborg Lufthavn - d. v. s. med ét tog i timen i hver retning. Herudover er der lagt om til, at lyntogene, i de timer de ikke kører til Frederikshavn, d. v. s. i to ud af tre timer, skal køre til/fra Aalborg Lufthavn. Det bliver s.. en "interessant" lufthavnsbanekøreplan, der er svær at "sælge".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]Linjeføringen Aalborg Lufthavn-Lindholm som anført i den vedtagne lovs bilag 1.

[image]Køreplanen, som Banedanmark forestiller sig den, når lufthavnsbanen samt kapacitetsudvidelsen Lindholm-Hjørring er gennemført. Vi bemærker den "skæve" køreplan til/fra lufthavnen, samt at Skalborg, Svenstrup og Støvring har mistet de direkte IC-tog til/fra København, samt at Hobro er smidt af lyntogsnettet. Tegningen stammer fra Banedanmarks beslutningsgrundlag om kapacitetsudvidelse Aalborg-Hjørring, der er udateret; men som af ministeren er sendt til transportudvalget 22. maj 2017.

[image]Der har tidligere været jernbanespor mellem Lindholm og Aalborg Lufthavn. I første omgang var der tale om et sidespor på fri bane (benævnt "Vadum Syd") på strækningen Nørresundby-Fjerritslev, senere udgik sidesporet fra Nørresundby station. Her ser vi sidesporets vandløbsoverføring over Lindholm Å. Broen vil ikke blive genbrugt i forbindelse med den nye luftshavnsbane, der kommer til at følge en ny tracé og der vil blive bygget en ny vandløbsoverføring. Foto: 25. juni 2013. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak