Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 11/5 2018, 15:56 (2179 dage siden) @ dr42

Jamen BDK har vist nok bestilt et fungerende el-anlæg for deres strækninger, altså de har nok ikke insisteret på præcis denne mastafstand?

Eller hvis de har, så må de i forvejen have spurgt Siemens om det kan lade sig gøre? Og hvis de ikke har det, så ville Siemens af sig selv have oplyst dem om det (for de vil jo heller ikke i medierne - hvor de i øjeblikket endnu ikke er)?

Jeg kan ikke se, hvordan du kan give sorteper til BDK? Jeg ser den hos Siemens.

Det må klart være Siemens der har et stort problem her. Banedanmark har udbudt et kørestrømsanlæg, hvor udbuddet var så 'åbent' som muligt, netop for ikke at binde en leverandør til specielle ønsker fra udbyderens side.

Siemens har så budt ind med X type kørestrømsanlæg til Y pris pr. kilometer. For ikke at havne i en IC4 situation, hvor DSB blandede sig i alt og derfor selv stod tilbage med ansvaret, har Banedanmark haft den modsatte tilgang, nemlig at blande sig mindst muligt - og derved lægge alt ansvaret på Siemens.

Det ændrer dog ikke på, at Banedanmark, som det ser ud nu, står med flere hundrede kilometer kørestrømsanlæg som er ikke anvendelige, og formentlig skal ombygges for et ukendt beløb. Selv om Siemens dækker udgifterne, så ændrer det jo ikke på at den investerede kapital i kørestrømsanlægget ikke generer nogen indtægt, så længe det ikke kan benyttes som forudsat - den regning hænger Banedanmark nok på selv.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak