Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 13/5 2018, 23:12 (2176 dage siden) @ Henrik Hansen

[image]

Det bevægelig opfang med det fejlbehæftede tovhjul - Vejen Station 2016


Sammenlignet med det gamle 25 kV kørestrømssystem, så ser det ud til at virkemåden på det bevægelige opfang et ændret på det nye Siemens system.

På det 'gamle' system er der kun et tovhjul med en udveksling på 1:3, derfor er der altid samme træk i både bæretov og køretråden, i alt 24 kN fordelt med 12 kN på hver.

På det 'nye' system, har bæretov og køretråd hver sit tovhjul, og de påvirkes derfor med hver sin kraft. Vægtklodserne for bæretovet er ca. dobbelt så store som til køretråden, og trækket i bæretovet må derfor være ca. det dobbelte af trækket i køretråden, forudsat at udveksling i tovhjulene er den samme.

Denne større kraft er nødvendig, da afstanden imellem masterne er større end ved det gamle system. Forskellen på trækkraft må være nødvendig fordi at køretråden ikke kan optage det samme kraft som bæretovet.

Spørgsmålet er så, hvad der sker, hvis køretråden og bæretovets indbyrdes længes ændres, f.eks. hvis de to materialer ikke udvider sig ens, kan det forårsage brud på bæretovet ?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak