Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg (Generelt)

af Futfar, Kajerød, 13/5 2018, 19:59 (2176 dage siden) @ SEB

En ting jeg ikke forstår er; hvorfor man igen igen skal opfinde den "dybe tallerken" nok engang. Opsætning af elledninger til eltog burde jo være en gammelkendt teknologi. Så hvorfor prøve at opfinde noget nyt nu igen, når vi BURDE have lært, at det ikke er smart - Men åbenbart har man allerede glemt, hvorfor vi skulle have eltog, og ikke IC4 tog...

Erling

Jeg er helt enig med dig...
Lad os lige gå et godt stykke tilbage i tiden, helt tilbage til de tider menneskeheden siges at blive "opfundet".

Uha, det er jo længe siden;-). Nutidens personer med forstand på de dele, kan jo forklare at menneskeracen udviklede sig fra at være jægere og samlere, til at blive landbrugere og meget andet, som vi vel ikke behøver at komme nærmere ind på. Det der dog er evident, er jo så, at grunden til at de udviklede sig, var at de videregav deres erfaringer med de ting som forbedrede deres tilværelse, fra genration til generation. En helt uundværlig ting for at udvikle et moderne samfund....

Er vi så på vej i modsat retning nu om dage?

Ser vi på "udviklingen" indenfor moderne jernbaneteknologi - i DK - er jeg bange for at svaret er: Ja.

Nu er det jo lige til højrebenet at trække "IC 4" kortet, så det vil jeg her undlade, eksemplerne står imidlertid stadig i en kø der synes uendelig lang, og jeg ved at læsere af dette forum kender dem alle til hudløshed, så vi går videre....

Menneskets udvikling er jo helt klart fyldt med opfindelser som vi, helt klart, ikke kunne have været foruden, tænk blot på opfindelsen af dampmaskinen, men siden dens opfindelse, har der jo - globalt - været frit slag for opfindelser.

Det er så måske her vi skal ha' fat i lille Danmark. Ganske vist er vi et - på visse punkter - meget oplyst samfund - men der er altså noget der halter når vi skal indkøbe materiel. Det være sig til jernbanen, men også til Forsvaret. Hvorfor kan vi ikke finde ud af at købe "hyldevarer" - altså vel gennemprøvet materiel? Der er jo altid "lige noget der ikke er helt dansk, for vores jernbaner er jo helt specielle"...? Hvad man gør i udlandet er jo ikke vores problem... Ser vi her et behov for en holdningsændring?

Det virker som om, at ovennævnte videregivelse af erfaringer fra generation til generation, er gået helt ud af funktion? Nationen er naturligvis ikke gået helt i stå, men som almindelig borger kan man undre sig over, at det som er almen viden, ikke er det samme som viden og holdning hos "den herskende klasse", hvad det så end måtte være... (DJØF'er?).

--
Med venlig hilsen Futfar.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak