Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flyover(s) Ringsted igen igen - tilbage til start (Jernbanen i dag)

af Pyloriis, 24/12 2019, 04:55 (1585 dage siden) @ steenth

Jeg ville ikke have 4 spor på Lille Syd.
Men dobbeltspor ville betyde at det meste trafik som f.eks. i 2020 må aflyses - ja den lunne have været gennemført over Lille Syd.

Du skrev 2 ekstra spor imellem Næstved og Vordingborg. Og i 2020 er ikke antal spor på lille Syd, som er problemet. Det er et problem at man ikke kan have direkte tog imellem Nykøbing F og København H pga. det nye signalsystem imellem Køge og Roskilde.

Ja 2 ekstra spor på et tidspunkt mellem Næstved og Vordingborg ville sikre at driften af såvel gods, regionaltog og forhåbentlig internationale tog kan gennemføres uden problemer.
Og havde der været 2 spor via Lille Syd i 2020 kunne regionaltog have kørt via Køge Nord uden at skulle erstattes af togbusser i over et halvt år.

Ja jeg vil have en rullende landevej i DK. Jeg tror det tager rigtig mange år før og hvis gods kom på jernbane fremfor på lastbiler.
Men herhjemme kunne vi høre det attraktivt at få især transitgods fra motorvejee over på skinnerne. Det vil virkelig gøre en forskel på såvel uheldsstatistikken og på trængselproblemerne på motorvejene.

Hvor meget fylder transitgods reelt? Når jeg kører på Sydmotorvejen. så er der ikke voldsom meget lastbilstrafik. Det er mest personbiler og varevogne. Og de fleste lastbiler, som jeg ser, er til indenlandske transport. Og et tog kan godt tage gods fra 2-3 færgeafgange. Det er kun et tog timen. Og en pæn del af det skal kun til Danmark.

Hvis man skal se voldsom lastvognstrafik, så har jeg set en autobahn med lastbiler i lang række i flere kilometer af gangen. Det har jeg aldrig set i Danmark i de mænger, som kan opleves flere steder i Tyskland.

En rullende landevej kan tage 30-35 lastbiler.
Via Scandlines overføres årligt ca. 600.000 lastbiler i hver retning.
Over Øresundsbroen kører årligt ca. 250.000 lastbiler og via Helsingør/ Helsingborg 350.000.
Så hovedparten kører i transit.
Det giver rundt regnet 850 lastbiler dagligt i hver retning på Køge Bugt motorvejen.
Eller en rullende landevej med 50 minutters mellemrum i hver retning.
Fehmern-forbindelsen forventer i 2035 74 daglige godstog svarende til et godstog hvert 38. minut.
Da udviklingen af gods givet stiger ligner det i 2040 vel 3 godstoge inkl. rullende landevej pr time døgnet rundt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak